Hoppa till huvudinnehåll

Trafikverket börjar planera tryggare plankorsningar i Raseborg och delar av Lojo

Ett tåg och en transportbil med en grävmaskin på släp.
Den finns många plankorsningar i Raseborg. En del av dem har säkerhetsanordningar, men ändå sker olyckor eller nära ögat-situationer ibland. Samtliga korsningar i Raseborg ses nu över. Ett tåg och en transportbil med en grävmaskin på släp. Bild: Privat/Janne Kaunisranta Trafik och transport,transportmedel,transport,specialtransport,tågtrafik,Plankorsning,järnvägsolycka,järnvägstrafik,tåg,järnvägar,olyckor,Raseborg,Ekenäs

Raseborgs stad och Trafikverket möttes på onsdagen (20.12) till en första träff för att börja planera tryggare plankorsningar på Hangö-Hyvingebanan i Raseborg och delar av Lojo.

Vid Raseborgs stad är ansvariga gatuchefen Piia Nordström mycket nöjd efter första träffen.

- Det är en grundlig process och det känns som att vi har en bra botten, säger Nordström.

Som bakgrund finns en utredning från år 2014 som Trafikverket har gjort. I den har man sett på olika åtgärder för att förbättra korsningssäkerheten på Hangö-Hyvingebanan.

Den planen uppdateras nu.

- Processen, hoppas vi, möjliggör och medför sig i snabb takt konkreta byggprojekt och att säkerheten på banan förbättras, säger Nordström.

Många farliga korsningar

Det finns i dag 17 plankorsningar i Raseborg och hela 12 av dem saknar varningsanordningar.

Sedan år 1997 har 17 plankorsningar permanent tagits bort i Raseborg, visar Trafikverkets statistik. Men det finns ännu jobb att göra.

En nybyggd järnvägsundergång för bilar och lätt trafik i Svedja i Karis. Också män i arbetskläder syns på bilden.
I Svedja i Karis har korsningar plockats bort och istället kör man i tunnel. En nybyggd järnvägsundergång för bilar och lätt trafik i Svedja i Karis. Också män i arbetskläder syns på bilden. Bild: Yle/Robin Lindberg Karis,svedja tunnel

Den tragiska olyckan i Skogby där fyra människor miste livet i en krock mellan en rälsbuss och ett arméfordon har nu satt fart på arbetet med att se över korsningarna.

Plankorsningen i Skogby stängs av.
Plankorsningsolyckan i Skogby ledde till att en korsning stängdes, men det är inte lika lätt att stänga korsningar på andra ställen då omvägarna kan bli långa för invånarna. Plankorsningen i Skogby stängs av. Plankorsning,järnväg,Skogby,Raseborg,Västnyland

Samtliga korsningar i Raseborg ses över och dessutom berörs två plankorsningar i Lojo.

De korsningarna ligger nära plankorsningen vid Bålabyvägen som ligger i Raseborg. Eventuella förändringar vid Bålabykorsningen kan också påverka de två korsningarna i Lojo.

Processen kör genast igång

Arbetet med att se över korsningarna kör genast igång.

Strax efter jul, den 28 december, kommer information om att Trafikverket inleder planeringsarbetet att publiceras i tidningar och på bland annat Raseborgs stads webbplats.

Trots att planeringen utförs i Trafikverkets regi deltar närings-, trafik- och miljöcentralen samt Raseborgs stad starkt i samarbetet.

Hur arbetet ska gå till finns beskrivet i banlagen.

Läs mera:

En flygbild av en obevakad plankorsning.

Hälften av plankorsningarna i Raseborg har redan försvunnit

Det finns i dagens läge 17 plankorsningar i Raseborg. Tolv av dem saknar varningsanordningar. Sedan år 1997 har 17 plankorsningar tagits bort i Raseborg.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland