Hoppa till huvudinnehåll

Aktias nätbank fungerar igen - tackar för kundernas tålamod

Aktias skylt i Lovisa
Aktias skylt i Lovisa Bild: Yle/ Katarina Andersson aktia

De tekniska störningarna som Aktia haft med sin nätbank är nu åtgärdade. Nätbankstjänsterna började fungera normalt igen vid 12.30 men webbsidan kan vara långsam på grund av den stora mängden användare.

Bankens nätbankstjänster var ur bruk från tisdag kväll till middagstid på torsdagen.

På sin webbsida tackar Aktia sina kunder för visat tålamod.

Förutom nätbanken omfattades också identifieringstjänsten av störningarna.

Problemen berodde på en utomstående tjänsteleverantör vars databas ska ha gått sönder.

"Nätbanken en av de viktigaste kanalerna"

Aktias kommunikationschef Malin Pettersson beklagar att kunderna drabbats under så lång tid.

- Det är ytterst beklagligt för våra kunder att tjänsterna varit ur bruk sedan tisdag natt.

Pettersson påminner också om att kunderna fortfarande kunnat betala sina räkningar på Aktias kontor och bland annat R-kioskerna.

- Men det fråntar inte de bekymmer som nätbanksproblemen förorsakat våra kunder. Nätbanken är en av de viktigaste kanalerna vi har för att kunna sköta våra dagliga bankärenden.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes