Hoppa till huvudinnehåll

Aktias nätbankstjänster fortfarande ur bruk trots löfte

Skylt med texten "Aktia"
Skylt med texten "Aktia" Bild: Yle/Fredrika Sundén Aktia Bank,Aktia,bank,Skylt,aktia i lovisa

Aktias nätbankstjänster har legat nere sedan tisdag kväll och vid middagstid gick det fortfarande inte att komma in på Aktias nätbank.

Banken lovade tidigare att tjänsten borde fungera igen från och med klockan 11.30 på torsdag förmiddag. Enligt en ny uppskattning borde allt fungera igen från och med klockan 12.30.

De tekniska problemen omfattar också identifieringstjänsten och kunderna kan därför inte använda sina Aktia-bankkoder för att komma in på andra tjänster som kräver identifiering.

Problemen beror på en utomstående tjänsteleverantör vars databas ska ha gått sönder.

"Ytterst beklagligt"

På sin webbsida säger Aktia att man "är på slutrakan" med att lösa de tekniska problemen och att man testkör systemet innan det tas i bruk igen.

Enligt Aktias kommunikationschef Malin Pettersson ser det ut som om problemen borde vara lösta när som helst.

- Det är ytterst beklagligt för våra kunder att tjänsterna varit ur bruk sedan tisdag natt.

Pettersson påminner också om att kunderna fortfarande kunnat betala sina räkningar på Aktias kontor och R-kioskerna bland annat.

- Men det fråntar inte de bekymmer som nätbanksproblemen förorsakat våra kunder. Nätbanken är en av de viktigaste kanalerna vi har för att kunna sköta våra dagliga bankärenden.

Artikeln uppdaterad klockan 12.03 med uppgifter om att nätbankstjänsterna öppnar klockan 12.30.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes