Hoppa till huvudinnehåll

Material till Försvarsmaktens splitternya fordon framställs i Pojo

Pansarfordonet Misu ute i vinterterräng.
Misun ska nu testas på fältet av Försvarsmakten. Pansarfordonet Misu ute i vinterterräng. Bild: Protolab Pansarfordon,Finlands försvarsmakt,militärfordon

Försvarsmakten har beställt fyra terrängfordon av modellen PMPV 6X6, det vill säga de som till vardags kallas Misu, för testanvändning. Expertisen för det patentbelagda materialet finns i Pojo i Raseborg.

Det var också i Pojo som prototypen för fordonet utvecklades i hemlighet av företaget Protolab och visades för allmänheten för första gången för två år sedan.

Smeknamnet Misu kommer från det finska ordet miinasuojattu, minskyddad på svenska. I och med den här beställningen är det första gången som fordonet ska tas i bruk i praktiken.

Själva fordonen ska tillverkas i Ackas i Birkaland, men materialframställningen stannar i Pojo, sägar företaget Protolabs styrelseordförande Jukka Kemppainen.

Stor skillnad från första prototypen

År 2015 fick Yle Västnyland provköra prototypen till pansarfordonet. Sedan dess har man ändå gjort den del förändringar i modellen.

- Den som vi visade då var den första prototypen någonsin. Nu är det frågan om fordon som ska serietillverkas, förklarar Kemppainen.

Pansarfordonet Misu framifrån då det kör i somrig skogsterräng vid en bergsfot.
Misun kan ta sig fram i skog och mark. Pansarfordonet Misu framifrån då det kör i somrig skogsterräng vid en bergsfot. Bild: Protolab militärfordon,Pansarfordon,Finlands försvarsmakt

Misun har fått ett ordentligt ansiktslyft sedan vi såg den senast.

- Det har gjorts många förändringar. Man har bytt olika system, lagt till ljudisolering och så fattades nästan inredningen helt och hållet senast, berättar han.

Expertisen finns i Pojo

Fordonen ska alltså tillverkas i Ackas i Birkaland, men materialet ska framställas i Pojo.

- Tekniken är sådan att det inte är alldeles lätt att flytta tillverkningen. Dessutom när det är frågan om en inhemsk innovation och uppfinning så försöker vi hålla den inom landets gränser, säger Kemppainen.

I Misun används det patentbelagda materialet exote som gör att fordonet är lätt samtidigt som materialet är starkt nog för att stoppa exempelvis skott. De går vanligtvis genom bepansring.

Det är företaget Exote som framställer materialet. Trots att det är frågan om två olika bolag hänger Protolab och Exote ihop i och med att de har samma ägare och Protolab äger en del av Exote.

Framhjul och främre ändan av ett Misu-pansarfordon på en skogsväg.
Det är ännu oklart hur stor beställningen från Försvarsmakten blir. Framhjul och främre ändan av ett Misu-pansarfordon på en skogsväg. Bild: Protolab Pansarfordon,Finlands försvarsmakt,militärfordon

Hur mycket sysselsättning beställningen ger kan Kemppainen ännu inte säga.

- Det beror på hur stor beställningen blir.

De fordon som Försvarsmakten nu beställt ska provköras på fältet.

- Efter att Försvarsmakten testat dem så kan de ge närmare information om fortsättningen, säger Kemppainen.

Pansarfordonet Misu bakifrån då det kör på en bergskulle i skogen.
Misun, kan som Pasin, väcka intresse i utlandet, tror Kemppainen. Pansarfordonet Misu bakifrån då det kör på en bergskulle i skogen. Bild: Protolab Pansarfordon,militärfordon,Finlands försvarsmakt

Kemppainen har stora förhoppningar på ett ökat intresse i framtiden.

- Vi försöker komma in på exportmarknaden. De gamla Pasifordonen finns det redan ett tusental av i Baltikum och runt om i Norden. De länderna är framför allt vår marknad. Sedan återstår det att se var i världen i övrigt som det kunde finnas intresse, säger han.

Pansarterrängbilen Pasi har fått sitt namn av ordet panssarisisu, ungefär bepansrad sisu. Pasin daterar tillbaka till 1980-talet och producerades ursprungligen av Sisu. Senare tog Patria över tillverkningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland