Hoppa till huvudinnehåll

Yle har tekniska problem som kan påverka svenska.yle.fi och Arenan. Vi utreder.

Stängda järnvägsstationer i Egentliga Finland kunde öppnas igen

En gammal stängd tågstation
Passagerartrafiken till Pikis station upphörde på 1970-talet En gammal stängd tågstation Bild: Minna Rosvall / Yle Pikis,järnvägsstationer,tågstation

I Egentliga Finland har intresset igen väckts för att öppna stängda järnvägsstationer.

Om persontågstrafiken öppnas för konkurrens finns det möjligheter för städer och landskap att starta regional och lokal tågtrafik.

- Vi har undersökt tågbanorna i landskapet och de är i skick, men vi saknar trafik och hållplatser, berättar planeringsdirektör Heikki Saarento vid Egentliga Finlands förbund.

Kommunikationsministeriet utreder som bäst förutsättningarna för att öppna tågtrafiken för konkurrens. Utredningen ska vara klar i februari.

Gamla stationer borde öppnas igen

Också inom Egentliga Finlands landskapsförbund anser man att frågan är aktuell. Förbundet gjorde för några år sedan en motsvarande utredning, och tycker att man nu borde diskutera att öppna flera järnvägsstationer som tidigare stängts.

- På Tammerforsbanan finns Aura, Kyrö, Lundo och Kärsämäki i Åbo, och längs Kustbanan Pemar och Pikis, räknar Saarento upp.

Om Nystadsbanan elektrifieras och öppnas för persontrafik kunde också Vemo och Virmo stationer tas i bruk, sägs det i landskapets utredning.

Entimmeståget skulle hjälpa hela landskapet

Enligt Egentliga Finlands förbund borde man koppla ihop frågan om att öppna järnvägsstationer med frågan om den snabba tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors, det så kallade entimmeståget.

- Det handlar om att knyta ihop Egentliga Finland med hela södra Finlands tillväxtområde. Vi måste få en hållbar regional struktur, så att vi kan dra största möjliga nytta av den snabba tågförbindelsen, säger Saarento.

Det skulle vara viktigt att öppna de tidigare stängda stationerna, eftersom folk pendlar allt längre sträckor till sina jobb.

- Där borde man agera nu genast, och inte senare. Därför väcker vi upp den här diskussionen om spårnätet, poängterar Saarento.

Artikeln baserar sig på Varsinais-Suomessa halutaan avata useita suljettuja juna-asemia liikenteelle skriven av Yrjö Hjelt.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland