Hoppa till huvudinnehåll

Nätförsändelser åker fram och tillbaka - miljön betalar det högsta priset

Cykelbud transporterar Paket i Peking.
Nätförsändelsernas resa till Finland börjar ofta i Kina. Cykelbud transporterar Paket i Peking. Bild: ADRIAN BRADSHAW Kina,cykelbud

Enorma mängder varor i världen transporteras fram och tillbaka långa sträckor utan att varorna någonsin hamnar hos någon konsument.

Det beror på att jättarna inom exempelvis klädbranschen gjort det så enkelt att returnera beställda varor.

Det är så behändigt att skicka varor tillbaka att det går att "låna" ett par glittriga leggings för ett foto på Instagram, skriver Helsingin Sanomat.

Man beställer byxorna värda 119 euro, tar ut dem ur förpackningen, drar dem på sig för fotografering - och skickar dem gratis tillbaka.

Bild från en logistikcentral i Rheinberg i Tyskland
DHL:s logistikcentral i Tyskland Bild från en logistikcentral i Rheinberg i Tyskland Bild: FRIEDEMANN VOGEL/ EPA DHL,logistikcentraler

Nätbutikerna är inte tvungna att erbjuda gratis returnering, men merparten av de stora klädkedjorna låter konsumenter skicka varor tillbaka utan att det uppstår några omkostnader.

Finländare returnerar mest barnskor och damkläder, uppger Finsk Handel.

Få tänker på miljöaspekterna - priset avgör för finländarna

All denna paketrumba sker oftast per flygplan - kunder orkar inte vänta på någon vara som är på väg i veckor från en annan kontinent.

Förutom transporten tär näthandeln på miljön på grund av allt det inpackningsmaterial som används.

Varje invånare inom EU producerar i genomsnitt 160 kg förpackningsavfall om året, och en allt större del kommer från näthandeln.

Ett litet läppstift - som i en traditionell butik skulle säljas utan förpackning - kan vara invirat i flera lager plast och kartong som sedan hamnar i soporna.

Finländare köper i internationell jämförelse en förhållandevis stor del av sina varor på nätet, uppger Finsk handel.

I fjol uppgick värdet av näthandeln till 4,6 miljarder euro. Av den summan gick 1,9 miljarder euro till detaljhandelsuppköp utomlandsifrån.

Särskilt blomstrande är näthandeln från Kina, rapporterade Yle Nyheter i höstas.

Finländarna köper främst kläder, kosmetika, skor, mobiltelefonsdelar och inredningsprylar. från Kina.

Kinesiska anställda vid logistikcentral sorterar nätförsändelser.
Logistikcentral i Kina. Kinesiska anställda vid logistikcentral sorterar nätförsändelser. Bild: STR logistikcentraler,näthandel,Kina

I nätbutiken Aliexpress kan man exempelvis köpa en klänning för 1,96 euro, med gratis frakt, eller ledljus för cykeln för 26 cent per styck.

För frakten betalar kunden ofta ingenting. Kina är avsändaren och får portot, och Posten ersätts för arbetet i hemlandet, men ersättningen motsvarar inte Postens utgifter.

Finländarnas returneringsbeteende undersöks

Forskare vid Tammerfors universitet har samlat in detaljerade uppgifter om finländarnas nätköpsvanor och i synnerhet om hur beställda varor returneras till försäljaren, skriver HS.

Omkring 40 procent av finländarna som köpt kläder på nätet under de 12 senaste månaderna hade returnerat varorna, visar det pågående forskningsprojektet.

Nästan var tredje beställare hade skickat mer än 40 procent av varorna tillbaka.

Omkring 51 procent av dem som beställt kläder på nätet returnerade mindre än 20 procent av plaggen.

Vissa klädkedjors kläder returneras mer än andra, ibland upp till 50-70 procent. Ofta är det fråga om en medveten taktik hos försäljaren.

Logistikcentral i Rheunberg, Tyskland.
Logistikcentral i Rheunberg, Tyskland. Bild: FRIEDEMANN VOGEL logistikcentraler,Tyskland

- Mängden som returneras är så enorma att situationen är ohållbar. Vi måste komma på en lösning på detta, säger forskningsprojektets ledare professor Hannu Saarijärvi till HS.

Men kunderna är nöjda: Nästan 90 procent av konsumenterna är enligt undersökningen nöjda med returneringsrätten.

"Det finns folk som tror att de gör en miljögärning om det returnerar en vara"

Försändelserna som åker fram och tillbaka över jordklotet belastar miljön, vilket inte konsumenter alltid tänker på.

En stor del av varorna som beställts på nätet fraktas med flygplan för att leveranstiden ska vara så kort som möjligt. Inom traditionell butikshandel sker klart mer av frakten med fartyg eller långtradare.

Post
Post Bild: Yle post

Enligt den pågående undersökningen har 64 procent av finländarna inte kommit att tänka på hur belastande det är för miljön att varor skickas fram och tillbaka.

- I intervjuer kom det fram att en del till och med tror att det är en miljögärning att returnera ett plagg: "Jag returnerar plagget eftersom jag inte behöver det" kan folk tänka, säger professor Saarijärvi.

En del av de billigare returnerade plaggen bränns upp när de väl återsänts, vilket ju inte gör proceduren särskilt miljövänlig.

Ett sätt för näthandelsjättarna att slå ut mindre aktörer

Saarijärvi förklarar att returneringspraxisen formats till att bli så tillåtande för att den inte vållar särskilt stora problem för näthandelsjättarna.

Stora företag kan finslipa sin logistikeffektivitet och får därmed en klar konkurrensfördel till mindre företag.

Experter säger att marknaden delas upp på ett aggressivt sätt just nu, och mindre aktörer lider av de storas generösa returneringspraxis.

Ett paket blir avhämtad på R-kiosken i Ekenäs.
Paket mottas i R-kiosk i Raseborg. Ett paket blir avhämtad på R-kiosken i Ekenäs. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,R-kioski,Paket,post

Kunder kräver nämligen samma regler av de mindre - och om de inte får det börjar de köpa av de stora i stället. Marknaden delas på så sätt upp ännu tydligare.

En lösning kunde vara personifierade priser; en kund som sällan skickar tillbaka en produkt kunde belönas med att få varor till ett billigare pris än en konsument som ofta returnerar någonting.

- Personifierade priser är en trend på kommande inom näthandeln, säger näthandelsexperten Leevi Parsama till HS.

Villkoren för returnering motiveras ofta av klädjättarna med att det kan vara svårt för en kund att genast välja rätt storlek och färgnyans.

Olika digitala applikationer har dock utvecklats för att kunden kan räkna ut rätt storlek och välja exakt önskad färg, och många hoppas att dylika hjälpmedel kan minska på den onödiga varutrafiken.

Läs mera:

Näthandeln från Kina blomstrar, men priset är högt

Finländare köper billiga varor via kinesiska nätbutiker som aldrig förr. Konsumenten kan tycka sig vinna på affären, men det gör inte Posten. En annan som förlorar är miljön.