Hoppa till huvudinnehåll

Vinter och julstämning lockar kinesiska turister till Helsingfors

 Vincci Lai, Phoenix Yau, Alan Chan och Kyna Wong från Hong Kong.
Vincci Lai, Phoenix Yau, Alan Chan och Kyna Wong från Hong Kong tänker på en vit jul och norrsken när det hör om Finland. Vincci Lai, Phoenix Yau, Alan Chan och Kyna Wong från Hong Kong. Bild: Yle/Helena von Alfthan turism

Det ser ut att bli ett rekordår för turismen i Helsingfors. Antalet övernattningar på Helsingforshotellen kan stiga till 4 miljoner år 2017.

Två dagar före jul när Alan Chan och Kyna Wong från Hong Kong besöker Tomasmarknaden i Helsingfors finns det ingen snö på marken.

- Jag tänker se norrsken i Finland och ville se huvudstaden Helsingfors. Vi kan känna julstämningen här, säger Kyna Wong som är på sitt första besök i Helsingfors.

Vitt jul och norrsken är det som hon associerar till när hon tänker på Finland

- Jag vill också se norrsken, Rovaniemi och Ivalo vill jag till, säger Alan Chan.

Julgubben vinkar framför en stor julgran och domkyrkan i Helsingfors.
Tomten har sett mycket turister från Asien på Tomasmarknaden i Helsingfors. Julgubben vinkar framför en stor julgran och domkyrkan i Helsingfors. Bild: Yle/Helena von Alfthan Jultomtar,julgubben,Senatstorget,jul,turism,Helsingfors,Tomte,Santa Claus Forever

- Turiståret i Helsingfors har gått väldigt bra. Vi kommer att ha ett rekordår, säger Laura Aalto som är vd för Helsinki Marketing.

Vid slutet av oktober hade redan 3,4 miljoner mänskor övernattat på hotell i Helsingfors. Av dem var drygt hälften utlänningar.

- Det ser ut att bli 4 miljoner övernattningar i år. Antalet övernattningar antas att öka med minst 12 procent jämfört med ifjol, säger Laura Aalto.

Fler turister från Kina och Ryssland

Helsingfors lockar allt fler turister. Mest ökar mängden turister från Ryssland och Kina.

Antalet resenärer från Ryssland som övernattat i Helsingfors har ökat med 41,7 procent i år, antalet turister från Kina med 34,9 procent.

Det stora antalet direktflyg från Asien till Helsingfors-Vanda flygfält är en av orsakerna till att asien-turisterna hittar till Finland.

porträtt på laura aalto, vd för helsinki marketing
Helsingfors behöver fler hotell konstaterar Laura Aalto som är vd för Helsinki Marketing. Hotellen i Helsingfors har en hög användningsgrad jämfört med andra europeiska städer. porträtt på laura aalto, vd för helsinki marketing Bild: Yle/Helena von Alfthan turism,helsinki marketing

Laura Aalto säger att det är svårt att säga hur mycket Finland 100 påverkat mängden turister i Finland.

- Vi har haft väldigt många stora evenemang i år, till exempel VM i konståkning som var en del av Finland 100-programmet. Finlands 100-årsjubileum har också lett till att vi fått väldigt mycket synlighet i internationellla medier, säger vd Laura Aalto på Helsinki Marketing.

Helsinki Marketing är ett bolag som ägs av Helsingfors stad och har som ansvar att marknadsföra Helsingfors stad.

Läs också

Huvudstadsregionen

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen