Hoppa till huvudinnehåll

”Min biljett kostar 90 euro i stället för 40 euro” - Biljettsajten Viagogo sysselsätter konsumentmyndigheter

En sångare på scen
Otydliga prissättning kan ge dyra biljetter. En sångare på scen Bild: Mika Kanerva rockkonsert

Konsumentmyndigheterna har under år 2017 fått in mer än 160 anmälningar om biljettsajten Viagogo. Dyra biljetter, otydlig prissättning och dålig kommunikation retar upp kunder.

En person kontaktade Svenska Yle eftersom han anser sig ha blivit skinnad.

– Jag vill se Rag ’n’ Bone Man nästa vår i Helsingfors. Jag kollade artistnamnet och orten på nätet. Det var ett dåligt val, eftersom första träffen ledde mig in på biljettsajten Viagogo, säger tipsaren.

Tipsaren gick in på Viagogos sajt. Han kände inte till den från förut.

– Nu inser jag att ha borde ha kollat vad det har skrivits om Viagogo, men då tänkte jag inte speciellt mycket på saken.

Ni tipsade oss

Denna artikel bygger på ett publiktips. Känner du till något som Svenska Yle borde granska? Då hoppas vi att du tipsar oss!

Mer än dubbla priset

Biljetterna till Rag ’n’ Bone Man-konserten kostar 39,50 euro, men tipsaren betalade mer än det dubbla.

Han betalade 66 euro för biljetterna via Viagogo. Med serviceavgifter och moms blev slutpriset på en biljett 90 euro.

– När jag var inne på sidan så blinkade det hela tiden en varning om att biljetterna snart tar slut. Tyvärr lät jag det påverka mig, så jag slog till utan att tänka på priset, säger tipsaren.

Biljettsajten Viagogo har under de senaste åren figurerat i sammanhang där företagets prissättning kritiseras. Till exempel Sveriges Television konsumentprogram Plus har rapporterat om företaget.

Enligt Viagogo kan köpet inte annulleras, men kunden anser att biljetten inte motsvarar det utlovade― Från Magistratens konsumentrådgivning

Även konsumentmyndigheter känner till biljettsajten som är baserad i Schweiz. I år har det kommit över 160 klagomål till konsumentmyndigheterna i Finland om Viagogo.

Ofta handlar det om otydliga priser som gör att konsumenten tvingas betala mer än förväntat.

– Många konsumenter har berättat att det ursprungliga priset som visats på sajten har varit lägre än priset som har debiterats från betalkortet, säger Kristiina Vainio som är jurist på Konkurrens- och konsumentverket.

För tillfället utreder konsumentombudsmannen ärendet med Viagogo. Ett svar av bolaget förväntas i början av nästa år.

– Vi väntar på en förklaring till de problem som konsumenter har haft. Vårt mål är att få företag att ge upp lagstridiga vanor, säger Kristiina Vainio.

Jag skickade en reklamation till Viagogo, först på finska sedan på engelska. De går inte med på att ta tillbaka räkningen. På mitt nästa meddelande svarade bolaget inte― Från Magistratens konsumentrådgivning

Förhandlingar pågår

Ännu är det för tidigt att säga hur det kommer att gå i förhandlingarna med Viagogo. I Schweiz har lokala myndigheter fört Viagogo inför domstolen.

Kristiina Vainio ger följande råd till missnöjda konsumenter.

– Först gäller det att vara i kontakt med företaget och göra en reklamation och berätta vad som har hänt. Om det inte ger resultat kan man vända sig till magistratens konsumentrådgivning och få vägledning och medlingshjälp, säger Vainio.

Letade efter biljetter till Remus konsert. På biljettsidan är priset 79 euro biljett. Köper två biljetter. I beställningsbekräftelsen är priset 409 euro― Från Magistratens konsumentrådgivning

Tipsaren som kontaktade Svenska Yle tror inte att han lyckas annullera köpet. Men i framtiden kommer han att vara noggrann vid val av biljettsajt.

– Det blir inga fler besök till Viagogo i varje fall.

Svenska Yle har bett Viagogo om en kommentar, men bolaget har inte svarat.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes