Hoppa till huvudinnehåll

Nu läggs busslinjerna om i huvudstadsregionen - det här behöver du veta

buss i nybyggd bussterminal i mattby i esbo
På onsdag kör bussarna till den nya bussterminalen i Mattby. buss i nybyggd bussterminal i mattby i esbo Bild: Yle/Helena von Alfthan busstrafik,bussar,Helsingforsregionens trafik,Mattby,Iso Omena,mattby bussterminal

På onsdag läggs busslinjerna om i södra Esbo, södra Kyrkslätt och på Drumsö, Granö och Lövö i Helsingfors. De direkta busslinjerna till Helsingfors centrum ersätts av matartrafik till metron.

Helsingforsregionens trafik valde att köra igång med de nya busslinjerna den 3 januari för att inte behöva göra om trafiken just före julruschen. Västmetron öppnade för trafik den 18 november.

De största förändringarna sker i södra Esbo. Omläggningen påverkar både bussarna in till Helsingfors centrum och de interna linjerna i Esbo.

Mängden busslinjer i södra Esbo och Grankulla minskar, och för en del passagerare betyder det en längre väg till busshållplatsen.

Men väntan på hållplatsen ska inte bli lång. Bussarna kör med tätare turintervall än tidigare. På de viktigaste rutterna ska bussen under rusningstid komma på 10 minuter.

Inte bara södra Esbo påverkas

Det är inte bara busslinjerna i södra Esbo och på Drumsö som förändras. Också längre norr i Esbo, Kyrkslätt och Grankulla görs busslinjerna om. Förändringen påverkas också trafiken på Granö och Lövö i Helsingfors.

Till exempel ersätts buss 109 som kört från Jorv via Grankulla, Ängskulla och Hagalund till Kampen med buss 549 som kör till Hagalund.

På Granö och Lövö slutar busslinjerna 194 och 195 att trafikera, istället är det buss 551 och 552 som når öarna.

På Drumsö kommer alla bussar att köra via metrostationen.

En skylt där det står att bussterminalen ska öppna 2019 på tillbommade dörrar
Bussterminalen i Hagalund blir klar först om ett drygt år. En skylt där det står att bussterminalen ska öppna 2019 på tillbommade dörrar Bild: Yle/Helena von Alfthan Hagalund, Esbo stad,bussterminal

Bussterminal som saknas i Hagalund skapar utmaningar

I framtiden ska anslutningstrafiken köra till bussterminaler i Hagalund och Mattby, så att passagerarna torrskodda kan ta sig från bussen till metron.

Men i Hagalund måste bytet från buss till metro ske utomhus i ett drygt år eftersom bussterminalen inte är färdig. Enligt projektchef Antti Mäkinen på Esbo stad ska bussterminalen stå klar våren 2019.

Tills dess kör matatrafiken i Hagalund till Nordvägen och Tapioplatsens tillfälliga bussterminal.

skylt i iso omena som visar mot biskopsbron
En del bussar stannar utanför på Biskopsbron, eftersom Mattby bussterminal inte har tillräcklig kapacitet. skylt i iso omena som visar mot biskopsbron Bild: Yle/Helena von Alfthan Iso Omena,Mattby,kollektivtrafik,Skylt,biskopsbron

Alla bussar ryms inte i Mattby nya bussterminal

I Mattby väntar en splitterny bussterminal på passagerare. Terminalen ligger i köpcentret Iso Omena strax ovanför metrostationen.

Förutom bussar från Esbo kommer också flera busslinjer från Kyrkslätt att köra till Mattby.

Alla bussar som kör till Mattby ryms inte i den nya terminalen. En del av bussarna lämnar av passagerarna på Biskopsbron vid ingången till metrostationen.

När hela metrolinjen till Stensvik är klar kommer trycket på Mattby bussterminal att minska, eftersom en del av anslutningstrafiken då kör till metrostationer längre västerut.

Läs mera:

Buss 112 till mattby stannar på hållplats vid biskopsbron i mattby, en våt decemberdag, i bakgrunden höghus

Nya bussturer i Esbo drabbar svenska skolelever hårt: "Man har inte tagit i beaktande var de svenska skolorna finns"

De nya bussturerna inom Esbo gör det betydligt svårare för skoleleverna att komma till skolan i tid. – Det är oskäligt av HRT, säger ordförande för nämnden Svenska rum, Bo Lönnqvist (SFP).

Läs också

Huvudstadsregionen

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen