Hoppa till huvudinnehåll

Starkölen ingen större succé i butikerna under första försäljningsdagen

Starköl.
Starköl. Bild: Lehtikuva Starköl,öl,Alkohol

På nyårsdagen blev det lagligt att sälja starköl och alkoläsk i matbutiker. Det skapade ingen större rusning till sprithyllan.

Åtminstone i Prisma i Gamlas i Helsingfors var det tyst vid alkoholhyllan. Ilkka Riiali som är chef i butiken berättar att försäljningen har varit lugn, men att de starkare alkoholdryckerna har väckt intresse.

– Försäljningsmässigt så är det long drink som har haft en åtgång, men det kan nog hända att det är lite tidigt att bedöma försäljningen av enskilda produkter, konstaterar Riiali.

Riiali har ändå märkt att folk nog går och tittar vad som har kommit till hyllan och att de också tar fotografier på de nya produkterna i butiken.

Han påminner ändå att alla produkter inte har hunnit upp på hyllan ännu eftersom hela sortimentet inte har hunnit komma från bryggerierna till affärerna.

Det att försäljningen av 5,5 procentiga drycker har förflyttats till matbutikerna har inte märkts i priserna i jämförelse med Alko. Prisförändringen har på sin höjd varit några cent per burk.

Artikeln baserar sig på Mikko Leppänens artikel som publicerades av Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes