Hoppa till huvudinnehåll

EU-projekt ska kickstarta spelindustrin på båda sidor om Kvarken

En vy över den största talarscenen på Slush 2016.
En vy över den största talarscenen på Slush 2016. Bild: Yle/ Patrik Schauman slush 2016

Qvarken Game Industry heter det nya projekt som vill bygga broar mellan spelutvecklare i Österbotten och Västerbotten och hjälpa företagen att lyckas. Just nu söker man deltagare.

Möjlighet att knyta kontakter, testa spel på användare i ett tidigt skede, få feedback från experter och lära sig hur man gör pengar på spel. Det är några av målsättningarna med EU-projektet Qvarken Game Industry.

Just nu söker man deltagare till det ettåriga projektet berättar Tobias Björkskog som är projektledare på Yrkeshögskolan Novia, forskning och utveckling.

Björkskog säger att det finns åtminstone ett tiotal spelutvecklare i Vasa- Seinäjoki- och Jakobstadsområdet.

- Men det finns säkert flera som vi inte vet om, säger Björkskog.

Projektet genomförs i samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad och Arctic Business Incubator i Skellefteå och genomförs två gånger, i år och i nästa år.

Vitaminer åt spelföretagen

Tobias Björkskog säger att projektet vill vara en vitamininjektion för spelindustrin på båda sidor om Kvarken.

- I Helsingforsregionen klev Tukes in och hjälpte spelföretagen. Det var det som gjorde att Rovio och Supercell tog fart, säger Björkskog.

Under året kommer spelutvecklarna att delta i tre stora master classes.

- I och med att det är ett EU-projekt så har vi större muskler och möjlighet att flyga in experter från olika håll i världen, säger Björkskog.

Tobias Björkskog på en stol i labbet.
Tobias Björkskog. Tobias Björkskog på en stol i labbet. Bild: Yle/Anne Teir-Siltanen Tobias Björkskog

Under den första master classen i Skellefteå har deltagarna möjlighet att testa sina spel på användare i ett tidigt skede.

- Det händer tyvärr att man utvecklar ett spel under flera år och sedan vid lansering märker att ingen vill spela det, säger Björkskog.

Under den andra master classen kommer deltagarna att lära sig monetization, alltså olika modeller för hur man får betalt för sina spel.

Projektet avslutas sedan i slutet av året med en tredje master class där företagarna får lära sig om lansering, uppdateringar och after sales. Kort och gott att behålla sina spelare.

- Vi avslutar sedan med att delta i teknologimässan Slush i Helsingfors där företagen får möjlighet att pitcha sina spel, säger Björkskog.

Projektet riktar sig till både finsk- och svenskspråkiga och genomförs på engelska. Sista anmälningsdag för att delta i Qvarken Game Industry är den 15 januari 2018.

Läs också

Österbotten

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Österbotten