Hoppa till huvudinnehåll

Bussbolag i Västnyland tar upp kampen mot västmetron: "Mattby är inget alternativ"

En metro som lämnar stationen i Mattby
Metron vid Mattby station. En metro som lämnar stationen i Mattby Bild: Mikko Ahmajärvi/Yle Västmetron,Mattby,metro ,Esbo,kollektivtrafik,Helsingforsregionens trafik

I huvudstadsregionen har de direkta busslinjerna till Helsingfors centrum ersatts av matartrafik till metron. De västnyländska bussarna fortsätter ändå köra hela vägen in till Kampen i Helsingfors.

Tanken med västmetron har varit att minska på trafiktrycket på stamväg 51. Numera kör Helsingforsregionens trafik HRT sina Esbobussar till metrostationerna i stället för till Kampen i Helsingfors. Mattby är den västligaste stationen.

Mattby är inte ett alternativ om man kommer från Västnyland, säger Johan Amper som är vd på Ampers busstrafik.

- Det finns inte ens plats i bussterminalen för de västnyländska bussarna.

mattby bussterminal, utrymmet där passagerarna väntar på bussarna
Mattby bussterminal vid metron. mattby bussterminal, utrymmet där passagerarna väntar på bussarna Bild: Yle/Helena von Alfthan Mattby,Iso Omena,mattby bussterminal

Bussarna skulle i stället ha placerats ute i gatunätet. Amper upplever att metrostationen inte är anpassad för andra bussar än HRT:s egna.

Dessutom tror Johan Amper att kunderna vill åka hela vägen in till centrum.

- Jag anser att Helsingfors centrum är den viktiga knutpunkten. Både om du ska vidare inom huvudstadsregionen eller om du ska byta till en buss till Borgå eller något annat ställe.

Billiga Kyrkslättbiljetter

Raseborgsbolagen Ampers Busstrafik och Wikströms Busstrafik har beslutat att börja sälja billiga biljetter för bussturen från Kyrkslätt till Helsingfors.

- I princip så är det här ett sätt att kompensera för biljettbortfallet. Det är det enda sättet att få med passagerare från HRT-området, säger Johan Amper som är vd för Ampers Busstrafik.

Passagerare stiger på en buss.
Ampers busstrafik kör bland annat turer från Raseborg till Helsingfors. I dag går det fyra turer tur–retur längs väg 51. Passagerare stiger på en buss. Bild: Yle/Malin Valtonen bussbolag amper,Ekenäs

På vissa turer har resenärerna bestått upp till 50 procent av HRT-kunder. Många av dem har åkt från Kyrkslätt.

Tidigare kunde de som bor inom HRT-området använda sig av en HRT-biljett på busslinjen 190. Linje 190 avser den trafik som bussarna från Västnyland har kört.

I och med att västmetron nu är igång så har HRT valt att avsluta samarbetet med bussbolagen i Västnyland. Det innebär för bussbolagen att det nu måste finnas biljettpriser också för de resenärer som bor inom HRT:s område.

Bussbolag lovar billiga priser - och snabbare resa

Ampers busstrafik och Wikströms busstrafik tar nu ungefär 4 euro betalt om man hoppar på bussen i Kyrkslätt för att åka in till Kampen i Helsingfors.

Det är det billigaste priset för en enkelbiljett på den sträckan. Priset gäller endast på nätet, vid köp på bussen kostar biljetten 7,50 euro.

Amper säger att summan inte skiljer sig märkbart från den som de fick per biljett då de samarbetade med HRT.

Kampin kaukoliikenteen bussiterminaali
De västnyländska bussarnas ändstation är fortsättningsvis i Kampen. Kampin kaukoliikenteen bussiterminaali Bild: Henrietta Hassinen / Yle Matkahuolto,busstrafik,bussar,busstationer,kollektivtrafik,trafik,Kampen, Helsingfors stad

Han hoppas att många kunder fortsätter att använda bussarna. Enligt de beräkningar som han har gjort så går det snabbare att använda sig av busstrafiken än att ta västmetron.

- Jag har jämfört min tidtabell med tidtabellen som HRT har räknat ut från Mattby till centrum. De räknar att det tar ungefär 18 minuter med metro och åker du rakt med bussen så tar det 15 minuter.

Då räknas inte den tid som det tar att förflytta sig och vänta på metron.

- Hastigt har det gått 10-15 minuter innan du ens har kunnat åka iväg med metron och då kan du redan vara inne i centrum med bussen, säger Amper.

Tar med paket från Kampen

Långfärdsbussarna levererar också frakt på så gott som varje busstur.

- Fraktterminalen finns i Kampen, säger Amper.

Busstrafiken står på många ben och det behövs därför både kunder från de olika kommunerna och varor som ska fraktas för att verksamheten ska vara lönsam.

Vad är framtiden för busstrafiken från Raseborg till Helsingfors?

- Det är svårt att ta ställning till i det här skedet. Vi måste leva med det en tid åtminstone, säger Johan Amper.

Amper säger att det är möjligt att det kan ske förändringar även i trafiken i Raseborg.

- Om det blir fler förändringar inom trafiken så kan turer ändras.

Viisykkönen var först ute med nyheten.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland