Hoppa till huvudinnehåll

HNS skickade ut samma räkning tre gånger – 22 000 patienter berörs

En hög med fakturor.
En hög med fakturor. Bild: Henrietta Hassinen / Yle fakturering,banktjänster,elektronisk fakturering,streckkoder,fakturor

Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS ber om ursäkt för ett fatalt misstag i faktureringen. Över 22 000 klienter har vid årsskiftet fått samma räkning tre gånger.

HNS ber sina klienter granska fakturorna och betala bara en av de identiska räkningarna.

- Vi beklagar misstaget, det är en mycket dålig sak att det gick så här. Jag hoppas att klienterna ser att de fått två eller tre exakt likadana brev så de märker att något är fel, säger Tuula Lasander som är direktör för stödtjänster vid HNS.

Under dagarna kring årsskiftet har 22 609 räkningar i misstag skickats ut tre gånger.

Klienterna har fått tre skilda kuvert som alla innehåller samma räkning.

Underleverantör står för kostnaderna

Felet uppstod hos HNS underleverantör som har hand om faktureringen. För många räkningar har skrivits ut och skickats iväg.

Alla klienter som berörs får ett brev hem med instruktioner på hur de ska handskas med de överflödiga räkningarna.

- Jag har hört att vår underleverantör också beklagar och de ska ta hand om alla kostnader. Det blir dyrt för de har skickat 45 000 extra brev och nu har de skickat över 20 000 nya brev där vi beklagar och säger hur klienterna ska handla, säger Tuula Lasander på HNS.

De klienter som i misstag betalat samma räkning flera gånger ska ta kontakt med HNS för att få pengarna tillbaka.


Rättelse 5.1.2018 kl 13.43 - antalet felaktiga fakturor var över 45 000 inte bara 30 000 som i det ursprungliga citatet.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen