Hoppa till huvudinnehåll

Expert: stresshantering, god sömn och regelbundna måltider nyckeln till viktminskning

Ett illustrerat huvud med en våg inuti.
Det är bättre att tänka att man ökar på mängden grönsaker än att lägga om hela sin kost, säger näringsterapeut. Ett illustrerat huvud med en våg inuti. Bild: Most Photos/Lumination anorexi,matvanor,bantning,aptitlöshet

Nu börjar det nya livet - så här lyckas du banta på kort tid! Många tidningar och sociala medier svämmar över av bantningstips i januari, då många av oss vill leva sunt efter nyår.

Men hur ska man gå till väga om man vill minska i vikt på ett hållbart sätt?

André Heikius är överviktsläkare och tar emot patienter på en privat läkarstation i Åbo.

Enligt honom finns det en hel del forskning kring hur man ska göra för att minska i vikt. Svaret är inte alltid att äta mindre och träna mer utan det är frågan om en mer komplicerad fråga där kropp och knopp är sammankopplade.

Läkare andré heikius
Överviktsläkare André Heikius. Läkare andré heikius Bild: Yle/Johanna Ventus läkare,andré heikius

Det första är att sluta jojo-banta, alltså att inleda hårda kurer och gå snabbt upp och ner i vikt.

- Vi har ett flertal studier som visar hur ämnesomsättningen rubbas om man går för hårt till väga eller tränar för hårt. Då kan man få problem, konstaterar Heikius.

Stresshantering och god sömn nyckeln till viktminskning

Enligt Heikius finns det flera psykiska faktorer som man ska ta i beaktande om man vill gå ner i vikt.

- Väldigt ofta är det frågan om stresshantering, att förbättra nattsömnen och att fokusera på återhämtningen. Det borde vara det centrala då man vill gå ner i vikt. Den sidan är viktig, konstaterar Heikius.

En person står på en badrumsvåg.
Det är viktigt att sova gott och stressa mindre om man vill gå ner i vikt. En person står på en badrumsvåg. Bild: Arne Trautmann våg

Enligt André Heikius är inte ovanligt att en människa som försöker gå ner i vikt och äter mindre och rör på sig inte upplever någon effekt - tvärtom.

- Då kan det vara skäl att fundera på om man lever som man vill. Ger man sin energi åt alla andra och glömmer sitt eget välmående? Då är det viktigt att få psykiskt stöd för att kunna ändra sina tankemodeller, säger Heikius.

Viktkontroll istället för bantning

Många finländare kämpar med sin vikt. Enligt THL är drygt hälften av oss överviktiga och det här gäller speciellt allt fler barn och unga.

I dag talar man ändå inte längre om att banta, berättar näringsterapeut Saara Karjalainen vid Åbo stad.

- Istället talar man om viktkontroll. Ofta tänker vi att man ska inleda en "bantningskur" efter årsskiftet och har som mål att gå ner många kilogram på en kort tid. Men det är inte långsiktigt. Istället lönar det sig att granska de nuvarande kostvanorna, tipsar Karjalainen.

Profilbild på kostrådgivare Saara Karjalainen.
Saara Karjalainen. Profilbild på kostrådgivare Saara Karjalainen. Bild: Yle/ Nora Engström kostrådgivning,saara karjalainen

Enligt Saara Karjalainen ska man inte vara för ambitiös då man vill minska i vikt.

- Börja med att fundera om du har för långa pauser mellan måltiderna, eller om du kunde öka på mängden grönsaker. Fundera på enkla saker i vardagen som du kan ändra på.

De flesta av oss orkar kanske genomföra en hård diet under några veckor. Men efter det fungerar vår hjärna så att vi släpper kontrollen, förklarar Karjalainen.

- Man ska inte svälta sig och säga nej till allt för då ökar suget efter något gott, säger Karjalainen.

Bra med regelbundna måltider

Ett av de största problemen för oss finländare är att vi har för långa pauser mellan måltiderna, säger Karjalainen. Då ökar risken för att man vräker i sig på kvällen.

För många blir det lättare att kontrollera vikten om man inleder dagen med en mångsidig frukost som innehåller en proteinkälla, såsom exempelvis ägg.

En grönsakshylla i en mataffär.
En grönsakshylla i en mataffär. grönsaker,butik,grönsakshylla

- Många äter också en för lätt lunch. En mångsidig och mättande lunch och ett mellanmål på eftermiddagen hjälper oss att orka till middagen. Annars blir det lätt så att vi äter för mycket på kvällen, säger Karjalainen.

"Sluta ha dåligt samvete!"

Man ska också sluta ha dåligt samvete och vara snäll mot sig själv. Tanken om att personer med övervikt har dålig självdisciplin är föråldrad, konstaterar Heikius.

Ceviche
Ceviche Ceviche,fiskar,mat,avokado,Mexikanska köket

- Många som är överviktiga förebrår sig själva. Men det handlar egentligen väldigt lite enbart om självdisciplin. Det finns både forskningsresultat och praktiska erfarenheter som visar att om man har en flexibel inställning till sig själv och sitt ätande så går man ner i vikt mer, än om man är väldigt hård mot sig själv. Livet är till för att levas och ingen kan hålla sig till den optimala dieten hela tiden.

André Heikius talar om en 80/20- tumregel.

- Sköter man sin kost och äter hyfsat nyttigt och bra 80 procent av tiden, så är det helt okej att kosten inte är så optimal 20 procent av tiden. Man ska vara nådig mot sig själv, konstaterar Heikius.

Enligt näringsterapeut Saara Karjalainen ska man också fundera på varför man vill gå ner i vikt.

- Vad motiverar dig, varför vill du gå ner i vikt och vad får dig att må bra? Ätandet borde vara naturligt. Man ska äta för att orka med dagen och inte hela tiden fundera på vad man får och inte får äta. Om tankarna kretsar jättemycket kring ätandet så ska man söka hjälp, konstaterar Saara Karjalainen.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland