Hoppa till huvudinnehåll

Postens hemtjänster utvidgar i Helsingfors - Drumsöbor med hemvård får nya vårdare i januari

postens huvudkontor i Ilmala, orange skylt som visar vägen till huvudingången
postens huvudkontor i Ilmala, orange skylt som visar vägen till huvudingången Bild: Yle/Helena von Alfthan Posti Group Abp,post

Postens hemtjänster utvidgar efter årsskiftet hemvården på svenska i Helsingfors och tar sig an Drumsö. Staden har köpt in svenska hemvårdstjänster av Posten sedan oktober.

Postens huvudkontor ligger i Ilmala vid järnvägen. Här jobbar hemvårdare som sköter svenskspråkiga klienter i Helsingfors.

– Vi har en av våra lokaler här i postens utrymmen. Här finns tre hus med väldigt mycket verksamhet så vi ryms bra in, säger Carina Sundell, som är serviceansvarig på Postens hemtjänster i Nyland.

Posten har haft hand om svenskspråkig hemvård i Helsingfors sedan början av oktober. Helsingfors stad köper in tjänsten av Postens hemtjänster som är en del av Posti group.

Stadens egna team har fortfarande hand om klienterna i södra Helsingfors.

Carina sundel, serviceansvarig för postens hemtjänst i nyland
Carina Sundell är serviceansvarig på Postens hemtjänster i Nyland. Carina sundel, serviceansvarig för postens hemtjänst i nyland Bild: Yle/Helena von Alfthan Posti Group Abp,carina sundell

– Rekryteringen av personal har gått över alla förväntningar. Vi har fått otroligt bra personal. Alla har inte svenska som modersmål men ska kunna prata svenska. Och vi har också rekryterat väldigt många som har svenska som modersmål.

Tvåspråkig region betyder att hemvårdarna måste kunna finska

I Helsingfors räcker det inte med att hemvårdare kan svenska. Vårdarna måste också kunna finska eftersom de ska ha kontakt med sjukhus och med stadens hemtjänst.

– Många kunder är också tvåspråkiga. En del pratar hellre finska men deras huvudspråk är svenska och de är skrivna som svenska, säger Carina Sundell.

– Det är egentligen ganska långt kunden själv som väljer vilket språk den vill prata så långt vi kan språket som hen pratar. Vissa kunder har valt att ibland prata finska.

Postens hemtjänster tog över den svenska hemvården på en natt

Starten skedde över en natt. Den första oktober tog Postens hemtjänst över de klienter som vårdbolaget Debora skött tidigare.

Carina Sundell säger att Postens hemtjänst fått väldigt positiv respons av kunder och anhöriga. Men början var inte lätt.

– Vi har fått förvånansvärt god respons efter de första veckorna som var väldigt jobbiga. Vi fick kundernas information sent i och med att staden inte kunde ge den innan vi var serviceproducenter.

ballonger med postens logo i postens huvudkontor
ballonger med postens logo i postens huvudkontor Bild: Yle/Helena von Alfthan Posti Group Abp

Postens hemtjänster kunde inte bekanta sig med kunderna och deras schema i förväg. I början hade Posten inte heller egen personal och måste använda underleverantörer.

– Vi använder inte längre underleverantörer. Det behövdes de första veckorna då vi inte egentligen hade egen personal. Den personal som vi anställt var ännu på uppsägningstid på sina gamla arbetsplatser.

Nu när Postens hemtjänster lyckats rekrytera egen personal i Helsingfors rullar verksamheten på. Postens hemtjänster har i Helsingfors 12 anställda och ett antal regelbundna inhoppare.

Drumsökunder vill ha allt som förr

På Helsingfors stad har man varit nöjda med Postens hemtjänster. I januari ska Postens hemtjänster utvidga och ta sig an hemvården på svenska på Drumsö.

– Den här gången har vi haft möjlighet att besöka alla kunder. Jag har fått alla tidtabeller så att jag kan lägga upp listor som ser likadana ut som Helsingfors stads listor såg ut. Det enda som borde förändras är att det kanske är andra människor som kommer.

Carina sundel, serviceansvarig för postens hemtjänst i nyland
Alla kunder kan inte få hemvård prick klockan åtta konstaterar Carina Sundell. Carina sundel, serviceansvarig för postens hemtjänst i nyland Bild: Yle/Helena von Alfthan Posti Group Abp,postens hemtjänst

Staden och Posten har ordnat ett möte för områdets klienter och anhöriga där de fick framföra sina önskemål.

– De önskade att inget skulle ändra sig. Jag tror att vi ganska långt kommer att kunna få det att gå så att dom inte märker någon stor skillnad på verksamheten, säger Carina Sundell från Postens hemtjänster.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen