Hoppa till huvudinnehåll

Sandö väglag fick ett nej av staten: ”Det är en stor besvikelse för vi hade bra argument”

Spegelblankt hav och gul landsvägsfärja mellan Källdinge och Öjen.
Färjan mellan Käldinge och Öjen sköts av Sandö väglag. Spegelblankt hav och gul landsvägsfärja mellan Källdinge och Öjen. Bild: Yle/Jesper Alm. Nagu,färja

Sandö väglag som sköter färjan mellan Käldinge och Öjen fick ett nej av Närings-, trafik- och miljöcentralen angående statens möjlighet att ta över verksamheten.

Jari von Zweigbergk och Veijo Mäki i styrhytten.
Jari von Zweigbergk (till vänster i bild) är besviken över myndigheternas negativa beslut. Jari von Zweigbergk och Veijo Mäki i styrhytten. Bild: Yle/Lotta Sundström personer (individer),färja,käldinge

– Visst är det en besvikelse för vi hade goda argument för ett förstatligande, säger väglagets ordförande Jari von Zweigbergk. Nu måste vi se oss om efter andra lösningar för att fortsätta färjeverksamheten.

Landskapen tar över skärgårdstrafiken

Enligt direktör Matti Vehviläinen vid NTM-centralen i Egentliga Finland är det i nuläget inte aktuellt för staten att ta över privat verksamhet som vägar eller färjor.

Matti Vehviläinen, trafikdirektör vid NTM-centralen i Egentliga Finland
Direktör Matti Vehviläinen ska diskutera med kollegerna om läget nationellt. Matti Vehviläinen, trafikdirektör vid NTM-centralen i Egentliga Finland Bild: Yle/Janne Isaksson matti vehviläinen

– Jag kommer säkert att diskutera situationen med mina kolleger på Trafikverket om ett par veckor, men i nuläget är det inte aktuellt att ta över verksamheten.

Vehviläinen menar att staten väntar och ser vad som sker då de nya landskapen ser dagens ljus och ansvaret för skärgårdstrafiken flyttas till dem.

Jag kan på ett sätt förstå deras önskan att vänta tills landskapen har tagit form, men oss hjälper det ju inte i nuläget, säger Zweigbergk. De summor det handlar om är minimala för staten och vill man spara och effektivera verksamheten är det enda rätta att staten tar över alla fyra privata färjor som idag finns i den åboländska skärgården.

Negativt beslut ingen överraskning för Haverö väglag

Haverö väglag sitter i samma båt som Sandö väglag, men är inte överraskade att väglaget fick ett negativt beslut av myndigheterna.

– Vi försökte själv för några år sedan också ansöka om lov att förstatliga färjeverksamheten, men fick också då ett nej av staten. Så jag hade inte väntat mig ett annat svar nu heller, säger Tor Johansson som är ordförande för Haverö väglag.

tomt färjfäste i Prostvik i Nagu.
Färjan till Haverö sköts också i privat regi. tomt färjfäste i Prostvik i Nagu. Bild: Yle/Jesper Alm. Haverö (ö),färja,Nagu,prostvik

Enligt Johansson skulle det enda rätta vara om staten skulle ta över verksamheten, för det är betungande att sköta färjetrafik.

– Det är en rättvisefråga och då vi som använder färjan betalar cirka 6 000 euro per år för att få ha den så betalar de som bor på öar i ytterskärgården med förbindelsebåtstrafik inget alls. Det är orättvist.

Men ett förstatligande är som ett tveeggat svärd, anser Johansson.

– För oss som bor här ute på Haverö skulle ett förstatligande troligtvis betyda en försämring. Idag står färjan nattetid ute på Haverö, men tar staten över är risken stor att färjan nattetid står i Prostvik.

Fördelarna med ett förstatligande fler än nackdelarna

Zweigbergk och Johansson ser trots allt att fördelarna är fler än nackdelarna med ett förstatligande och hoppas på en attitydförändring senast då landskapen tar över skärgårdstrafiken.

– Nu får vi hanka oss fram och sätter vårt hopp till skärgårdsdelegationen som har föreslagit att staten ökar sitt ekonomiska stöd från 80 till 100 procent, säger Zweigbergk. Då skulle åtminstone det ekonomiska ansvaret underlätta, men att driva verksamheten är så mycket mer än bara pengar.

Kostnaderna hotar att stiga rejält

Väglagen har nu fått en tidsfrist på sex månader innan de nya kontrakten med Finferries som äger färjorna träder i kraft.

– De nya kontrakten är skrivna så att man inte förstår dem, men priserna är avsevärt högre jämfört med det som vi betalar idag, säger Johansson.

Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik.
Färjan till Haverö kan förstatligas i framtiden. Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik. Bild: Yle/Linus Hoffman Haverö (ö),väglag,privat färja

Väglagen hoppas nu att skärgårdsdelegationens förslag går igenom för det skulle underlätta kostnadsökningen.

– Visst har vi fortfarande kostnader som vi själva får stå för, men ett utökat statligt stöd skulle underlätta vår situation så att vi kan fortsätta upprätthålla den här tjänsten för invånarna som behöver den, säger Johansson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland