Hoppa till huvudinnehåll

Ny bro över Lillholmen tidigast om fyra år

Lillholmens pontonbro i Pargas
Lillholmens pontonbro i Pargas Bild: Yle/Linus Hoffman pontonbro,Lillholmen (ö i Finland, Egentliga Finland, Åboland, lat 60,28, long 21,52),olycka

Fyra broalternativ för Lillholmen i Pargas har utretts. NTM-centralen har stannat för en sex meter hög klaffbro.

Klaffbron vid Lillholmen i Pargas har länge varit i dåligt skick och kommer att ersättas med en ny inom några år. Den nuvarande bron är kring fyrtio år gammal och har gjort sitt. Klaffmekanismen har ofta drabbats av fel vilket har medfört att bron inte gått att öppna.

Landets livligaste klaff

Matti Kiljunen, projektchef på NTM-centralen i Egentliga Finland, säger att problemet med den nuvarande bron är att den måste öppnas så ofta. Han säger att den 1,7 meter höga bron torde vara den livligaste trafikerade klaffbron i landet och det sliter på konstruktionen.

NTM-centralen räknade trafikmängden vid farleden för några år sedan. Under båtsäsongen passerade 3 000 högre båtar bron som krävde att klaffen öppnas. Kiljunen räknar med att med den nya bron behöver klaffen öppnas endast 300 gånger per år och det innebär betydligt mindre störningar för biltrafiken och för räddningsfordon.

NTM-centralen utvärderade fyra olika broalternativ och stannade vid en sex meter hög klaffbro som byggs ungefär vid samma plats som den nuvarande bron, men aningen norrut.

Vy över Lillholmens nya bro, datorbild.
Så här kan den nya bron se ut, sett mot öster. Bron står på flera pelare och därför kommer vattnet att kunna flöda friare under bron. Vy över Lillholmens nya bro, datorbild. Bild: NTM-centralen i Egentliga Finland 2017 Lillholmen (ö i Finland, Egentliga Finland, Åboland, lat 60,10, long 21,88),klaffbro,Pargas

Planeringsarbetet för vägsträckan vid bron torde komma igång i år och antas pågå i två år. Efter det ska Trafikverket godkänna planen och bestämma om finansieringen. Om allt går väl påbörjas brobyggandet år 2020 och beräknas pågå i ett och ett halvt år. Byggkostnaderna är beräknade till 6,9 miljoner euro.

En helt annorlunda bro

Den nya bron kommer att ha en fri höjd på sex meter vid den högsta punkten och den kommer att vara nio meter bred. Vid farleden byggs en klaff som öppnas för de högsta båtarna. Segelbåtar passerar bron vid klaffen, men motorbåtar kan ta sig förbi också bredvid den egentliga farleden eftersom bron kommer att vara så pass hög.

Banken rivs upp

Då den nya bron byggs kommer en del av de gamla bankerna att öppnas för att förbättra vattenflödet vid platsen. Det innebär att vattnet får flöda fritt på södra sidan om Lillholmen då bron är färdig.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland