Hoppa till huvudinnehåll

Trafiklärare: Så här kör du då det blir gult ljus i Raseborgs enda korsning med trafikljus

Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren vid trafikljusen i Ekenäs.
Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren lär trafikskolelever hur de ska köra i Raseborgs enda korsning med trafikljus. Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren vid trafikljusen i Ekenäs. Bild: Marica Hildén / Yle Ekenäs,Västnyland,Raseborg,riksväg 25 trafikljus

Kör långsamt i en korsning med trafikljus. Då hinner du mjukt bromsa när ljuset växlar till gult, säger trafiklärare Kalle Ljunggren.

Han svarar på bilisters frågor om hur de ska köra i Raseborgs korsning med trafikljus då det visar gult.

Du gör fel om du kör i full fart mot grönt ljus. Du måste ta i beaktande att trafikljuset kan bli gult då du kommer till korsningen, säger Kalle Ljunggren från Bilskola L. Holmberg i Ekenäs.

- Man ska sänka hastigheten i tid. Då hinner du stanna mjukt om det blir gult. Du ska alltså stanna vid gult ljus.

Trafikljus i Raseborg.
Trafikljus i korsningen Hangövägen-Tenalavägen i Ekenäs skapar huvudbry. Trafikljus i Raseborg. Bild: Marica Hildén / Yle Ekenäs,Raseborg,Västnyland,riksväg 25 trafikljus

Om det blir gult ljus och du bromsar, men gör det för sent och märker att din bil kommer att stanna först i korsningen, så ska du köra förbi trafikljuset genom korsningen, påpekar Ljunggren.

- Det är mycket enkelt. Man måste vara förberedd när man kommer till trafikljus.

Polisen höll ögonen på bilisterna

Den 4 januari höll trafiksektorn vid Västra Nylands polisinrättning ett öga på bilisterna vid korsningen Tenalavägen (stamväg 52) och Hangövägen (riksväg 25) i Ekenäs.

Polisen kunde se att flera personer tydligt hade en alltför lättvindig tolkning av det gula ljuset.

I korsningen finns Raseborgs enda trafikljus och det togs i bruk i december 2016.

Korsningen riksväg 25 och stamväg 52 i Ekenäs.
Då den runda bollen är grön för bilister på riksväg 25 får de köra till Hangö eller Tenala, men de som kör till Tenala ska se upp för fotgängarna och cyklisterna som också har grönt då, och de har förtur. Om det är en grön pil som lyser då bilisten svänger till Tenala har fotgängarna röd gubbe. Korsningen riksväg 25 och stamväg 52 i Ekenäs. Bild: Marica Hildén / Yle Ekenäs,Raseborg,Västnyland,riksväg 25 stamväg 52

Det ställdes flera frågor i kommentarsfältet till Yle Västnylands artikel om polisens övervakning av bilisterna då de körde i korsningen.

En av dem lyder: Jag har då rakt trott att man får köra då det är gult och att det är förbjudet först då ljuset är rött.

Det ska man alltså inte göra då trafikljuset visar gult.

Håll rätt säkerhetsavstånd

En annan läsare undrar: Vems är felet om någon plötsligt bromsar för gult ljus och man själv inte hinner bromsa så man krockar med bilen?

Bilisterna ska också hålla rätt säkerhetsavstånd, säger trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren.

- Om någon kör in i en annan bil så har säkerhetsavståndet varit för kort, punkt och slut. Den som är bakom ska se till att säkerhetsavståndet är rätt. Så chauffören i bilen bakom gör fel om den kör in i bilen framför.

Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren vid trafikljusen i Ekenäs.
Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren. Trafiklärarna Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren vid trafikljusen i Ekenäs. Bild: Marica Hildén / Yle Ekenäs,Raseborg,Västnyland,kalle ljunggren

Olavi Virranvuo ger ett exempel på säkerhetsavstånd.

- Där man kör 50 kilometer i timmen ska säkerhetsavståndet vara hälften av det i metrar, alltså 25 meter. Då är det lättare att bromsa och stanna så att det inte sker en olycka.

Trafiklärare: Repetera trafikreglerna

Ytterligare en läsare frågar: Får man böter om man kör mot gult ljus eller körde de bötesfällda mot rött?

Man får inte böter om man kör mot gult ljus, men det får man om man kör mot rött ljus och polisen ser dig, säger Kalle Ljunggren.

fortkörning
Kör försiktigt i korsningen, så du hinner bromsa, uppmanar trafiklärarna. fortkörning Bild: Yle/Amanda Bieber fartdåre

Bland kommentarerna kan man också läsa: Det är många, i synnerhet vi som är lite till års, som inte har någon erfarenhet av trafikljus och de kan uppfattas som lite förvirrande då man samtidigt skall hantera bilens olika reglage och vara uppmärksam på övrig omgivning.

Alla blir äldre, säger Olavi Virranvuo, men konstaterar att även äldre bilister torde ha läst om trafikljusreglerna i trafikskolan.

- Det gäller att vara på alerten, det glömmer folk ofta. Man måste repetera trafikreglerna och vara ännu mera förutseende om man är äldre och vet att man inte har så lätt att hänga med.

Lähikuva ajokortista, jonka takapuolella näkyy eri ajokorttiluokat.
När kommer du att sluta köra bil? Lähikuva ajokortista, jonka takapuolella näkyy eri ajokorttiluokat. körkort,bilskolor,trafik

Det är inte lätt att medge att nu är det dags att sluta köra bil, konstaterar Ljunggren.

- Körkortet är det sista man vill lämna bort. Jag kommer säkert att vara likadan själv, men hoppas ändå att jag inte bli sådan.

Yngre borde veta hur de kör vid trafikljus

Olavi Virranvuo och Kalle Ljunggren säger att de pratar mycket om trafikljus på undervisningen i Bilskola L. Holmberg.

- Det som vi pratar om borde räcka för att eleverna ska känna till reglerna, nu kan vi ju dessutom öva här i korsningen. Så nya bilister ska kunna det här, men det kan vara bra för äldre att repetera, säger Virranvuo.

Autoja mannerheimintiellä lumisateessa aamuhämärässä
Bilskola L. Holmberg lät sina elever köra i Helsingfors så att de skulle lära sig hur man kör då det finns trafikljus. Autoja mannerheimintiellä lumisateessa aamuhämärässä Bild: Derrick Frilund / Yle trafik,Rusningstrafik,snöfall,stadstrafik,Helsingfors,Mannerheimvägen,vintertrafik,snö

Ljunggren berättar att bilskolans elever tidigare åkte in till Helsingfors för att öva sig på att köra där det finns trafikljus.

- Alla sade först nej, måste vi till Helsingfors. Och jag sade ja, vi måste. Alla var efteråt glada över att de fått öva att köra där det finns trafikljus, för det var ju inget bekymmer.

Varför är det då bekymmer i Raseborg?

- Det största bekymret är att folk tror att trafikljus är något underverk, säger Olavi Virranvuo.

- Jag vill påpeka på nytt att det handlar om att sakta ner farten i god tid och vara förberedd, då behöver man inte panikbromsa.

Trafikljusen i Raseborg

Trafikljusen i korsningen Hangövägen-Tenalavägen i Ekenäs tändes strax innan julen 2016.

I projektet ingick också en cykel- och gångväg längs Tenalavägen.

Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) hade hand om projektet som kostade staten 1,2 miljoner euro.

Här kan du läsa om Kommunikationsministeriets förordning om trafikljus för vägtrafik.

Och här skriver Trafiksäkerhetsverket om trafik och hälsa.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland