Hoppa till huvudinnehåll

Brandkåren twittrar allt oftare – "På en kvart når man 50 000"

Brandmästare Antti Kätevä.
Brandmästare Antti Kätevä. Brandmästare Antti Kätevä. brandstation

Räddningsverken använder allt oftare sociala medier för att informera om olyckor eller nödlägen. Orsaken är att man via dem kan nå väldigt många människor väldigt snabbt.

- Vi ser det i hela landet, räddningsverken använder sociala medier allt mer, säger brandmästare Antti Kätevä på Mellersta Österbottens och Jakobstads räddningsverk.

Nå 50 000 på en kvart

Enligt Kätevä ska Facebook och Twitter inte ersätta de traditionella informationskanalerna. Men de kan vara både enklare och bättre att använda än andra kanaler.

- Vi hade en situation där vi twittrade och på en kvart nådde vi mer än 50 000 människor, säger Kätevä.

Händelsen Kätevä nämner inträffade i november då Österbottens nödcentral inte kunde ta emot samtal under cirka en timmes tid.

- Beroende på hur många följare vi har och vilken situation det gäller så kan vi till och med nå en halv miljon eller en miljon människor.

Säkrare och snabbare

Kätevä anser att sociala medier till och med är snabbare och säkrare än andra kanaler då man behöver nå många medborgare samtidigt.

- Våra egna webbsidor klarar till exempel inte en stor mängd besökare. Men har vi ett nationellt nödläge i Finland klarar Facebook och Twitter det utan att det märks på något sätt alls, säger Kätevä.

Räddningsverket har i dag inga officiella riktlinjer för när man ska ta till sociala medier. Men det ska handla om större nödlägen eller olyckor.

Läs också