Hoppa till huvudinnehåll

Biljettautomat svalde Sagas bankkort - tiotals kunder har drabbats, men HRT ersätter inte

Närbild av ett Visa-kort.
De nya biljettautomaterna för kollektivtrafiken i huvudstadsregionen sväljer bankkort. Närbild av ett Visa-kort. Bild: YLE / Katja Solla Yle Oppiminen,kreditkort,Kredit,bankkort

De nya biljettautomaterna för kollektivtrafiken i huvudstadsregionen fungerar inte som de ska. Tiotals kunders bankkort har fastnat i biljettautomaterna när kortet har satts in på fel sätt. HRT vägrar ersätta kunder för strulet. En av de drabbade är Saga Mannila.

– Jag skulle ladda tid på mitt resekort. Jag gick till den närmaste biljettautomat som råkade vara en av biljettautomaterna vid Kampens metrostation, säger Saga Mannila.

– När jag satt in mitt bankkort, tryckte in koden och sedan skulle ta ut kortet enligt automatens anvisningar började automaten plötsligt tjuta och mitt kort kom inte ut. Jag försökte dra ut kortet, men det satt fast och automaten bara fortsatte tjuta.

Två anställda vid Helsingforsregionens trafik (HRT) råkade gå runt på stationen. Inte heller de fick ut kortet. De uppmanade att ringa kundservicenumret som stod på automaten.

– Efter att ha telefonköat i cirka tio minuter fick jag veta att flera bankkort fastnat i de nya automaterna efter att de installerades. De sade också att jag antingen kunde vänta på att en väktare skulle komma och lösa ut kortet, vilket enligt kundservicen kunde ta hela kvällen, eller att jag kunde ringa banken och spärra mitt bankkort.

Saga Mannila valde att spärra sitt kort.

När hon frågade om HRT tänkte betala för hennes nya bankkort fick hon svaret att det är hennes eget val att spärra bankkortet och att det inte är HRT:s ansvar att betala för strulet.

– Jag blev ganska sur och tycker att de hade kunnat hantera det bättre. Alla mina planer för den kvällen ändrades och jag blev försenad, säger Mannila.

HRT beklagar problemen som många drabbats av

HRT medger att de nya biljettautomaterna, som installerades inför förnyandet av biljettsystemet i huvudstadsregionens lokaltrafik, har förorsakat bekymmer för en del resenärer. Om man till exempel råkar sätta in sitt bankkort upp och ner i automaten kan det hända att kortet fastnar i automaten.

Satu Larikka, planerare på Helsingforsregionens trafik HRT beklagar problemen. Hon säger att orsaken är ett säkerhetssystem.

– Själva kortläsaren är mekanisk och utformad så att det inte ska gå att installera en skimningsapparatur på den. Bieffekten är att automaten inte släpper kortet om läsaren inte upptäcker ett chip i kortet.

En av de nya biljettautomaterna.
Så här ser de nuvarande instruktionerna ut på biljettautometen. En av de nya biljettautomaterna. Bild: HRT kollektivtrafik,Helsingforsregionens trafik

En skimningsmaskin är en elektronisk apparat som installeras på en kortläsare för att på olaglig väg få åtkomst till offrets bankuppgifter.

Instruktionerna ska förbättras

Andra kunder har av misstag försökt sätta in sitt kort i sedelavläsaren i en automat som godkänner kontantbetalning.

Också i det fallet kan det leda till att kortet fastnar och inte går att få tillbaka.

För att få tillbaka kortet är resenärerna tvungna att vänta på hjälp från HRT:s personal.

– Vi kommer att förbättra instruktionerna på biljettautomaterna så att de är tydligare, säger Larikka.

Är det inte bättre att byta ut kortläsaren till en modell som släpper kortet om det sätts in fel väg?

– Tyvärr är det en för stor åtgärd, alla kortläsare måste registreras och det är både dyrt och tidskrävande.

Kan kunden få ersättning om hen inte får tillbaka sitt kort?

– Det är på kundens eget ansvar att se till att kortet sätts in på rätt sätt eftersom det finns instruktioner på automaten. Vi kommer ändå att förbättra situationen med tydligare bilder, säger Larikka.

Mannila är ändå övertygad om att hon satt in kortet på rätt sätt.

– Eftersom jag kunde knäppa in pinkoden och automaten kände igen kortets chip är jag säker på att jag satt in kortet korrekt.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen