Hoppa till huvudinnehåll

Ingåborna köar utanför Aktias kontor efter att öppettiderna minskade

Ingåbor köar utanför Aktias bankkontor.
Det bildas köer utanför Aktias bank i Ingå före kontoret öppnar. Ingåbor köar utanför Aktias bankkontor. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,Ingå,Aktia Bank,bank

Många av Aktias kunder är upprörda över att servicen på bankkontoren har minskat. I Ingå bildas det långa köer utanför kontoret de två dagar i veckan som banken håller öppet.

Det är ännu en kvart kvar innan Aktias kontor i Ingå öppnar klockan 10 jämt. Utanför kontoret har redan en handfull mänskor samlats för att få ett bra könummer då dörrarna öppnas.

I slutet av oktober minskade kontorets öppettider från fem dagar till två dagar i veckan.

Det innebär att de som vill betala sina räkningar eller lyfta pengar på kontoret enbart kan göra det på tisdagar eller torsdagar mellan klockan 10 och 13.

Det har också inneburit att kunderna är tvungna att köa för att få sina ärenden uträttade, säger Ingmar Granroth. Han besöker bankkontoret en gång i veckan för att betala sin mammas räkningar.

- Det brukar vara ännu mera mänskor än i dag. Som mest har det varit 16 stycken, säger han.

Ingåbor köar utanför Aktias bankkontor.
Aktia har runt 80 kunder i Ingå som regelbundet använder kassatjänsterna. Ingåbor köar utanför Aktias bankkontor. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,Ingå,bank,Aktia,Aktia Bank

Granroth är inte nöjd med Aktias beslut att minska på kontorets öppettider. Tidigare gick det både snabbt och smidigt att få sina ärenden skötta.

- Alla äldre lider av det här. Det är helt vanvettigt hela systemet, säger han.

Nätbanken först i yttersta nöd

Matti Johansson besöker bankkontoret ett par gånger i månaden för att betala sina räkningar.

Han är en av de första som har ställt sig på trappan utanför bankens dörrar den här tisdagen.

- Det var mycket behändigt tidigare. Det här är dålig bankservice, speciellt för äldre som bor hemma och klarar sig själva.

Själv har han inte funderat på att börja betala sina räkningar hemma vid en dator. Orsaken är helt enkelt att han är så gammal, säger han.

- Det måste nog vara yttersta nöd innan jag börjar med det. Jag är inte så "tekigär" på det.

Äldre blir osäkra och oroliga

Eivor Wilkman sköter Ingå idrottsförenings ärenden. Hon är tvungen att komma och köa till bankkontoret eftersom föreningen inte har ett sådant system att man kan lyfta pengar från alla konton via nätbanken.

- Jag kommer mycket sällan hit. Men fast man kommer sällan så tycker jag inte att man ska behöva stå här hur länge som helst. Man har ju annat att göra också.

Eivor Wilkman utanför Aktias kontor i Ingå.
Eivor Wilkman. Eivor Wilkman utanför Aktias kontor i Ingå. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,Ingå,eivor wilkman

Hon tycker att det är ganska hemskt att bankkontoret nuförtiden är öppet bara två dagar i veckan.

För de yngre mänskorna har det inte speciellt stor betydelse hur bankerna håller öppet.

Men för de äldre är det inte så enkelt att börja sitta framför en maskin och knäppa in, säger Eivor Wilkman.

- Man blir osäker och orolig. Jag tror det är många äldre som kan få lite panik hur de ska klara det här.

Banken till för kunderna och inte tvärtom

Kirsti Pitsinki har bott 46 år i Ingå. Hon köar utanför Aktias kontor för att få pengar från kassan. Än så länge behöver man kontanter, säger hon.

- Nu kom jag fem i halv tio och jag var inte den första på plats. Senast kom jag halv tio och då var det 15 före mig.

Kirsti Pitsinki är rätt upprörd över att det har blivit så svårt att få service i bankkontoret.

- Det är klart att det är fel. Här kan finnas över nittioåriga mänskor i rullstol eller med käpp som måste vänta ute i kylan. Det är helt fel.

För hennes del är det inte aktuellt att börja använda nätbanken. Själv orkar hon ännu köa för att få service på bankkontoret, men hon är upprörd å andras vägnar.

- Banken är till för oss och den borde ge service åt oss och inte tvärtom.

Impopulärt beslut

Camilla Karlberg är resultatansvarig direktör vid Aktia. Hon säger att beslutet att minska öppettiderna till totalt sex timmar på två dagar i veckan inte har varit populärt.

- Det är en trend som baserar sig på det faktum att största delen av våra kunder trots allt sköter sina vardagsärenden via datorn eller mobilen.

Ungefär 80 av Ingåkontorets kunder är sådana som regelbundet besöker Aktias kassatjänster. Varje vecka har ungefär 40 till 50 av dem anlitat kassatjänsterna sedan slutet av oktober.

Personalen går igenom alternativa lösningar

Aktias mål är att så få som möjligt ska besöka kontoret och betala sina räkningar där.

Därför försöker personalen på Ingåkontoret boka in en personlig träff med alla kunder som använder kassatjänsterna.

På träffen går man igenom vilka olika sätt det finns att betala sina räkningar på, säger Camilla Karlberg.

Alternativen förutsätter inte nödvändigtvis att man har en egen dator och nätuppkoppling. Meningen är att man hittar en lämplig lösning för var och en.

- Man kan betala sina räkningar med betalningstjänst, som är ett billigare alternativ. Eller med direktbetalning, som inte kräver nätbank och som är gratis. Det blir billigare och smidigare för kunden.

Det kostar fem euro per faktura om man betalar dem på Aktias kontor. Betalningstjänsten kostar hälften så mycket, det vill säga 2 euro och 50 cent per räkning.

Träffar med pensionärer

Bankpersonalen har bland annat också träffat Sjundeå pensionärer för att informera om hur man kan sköta sina bankärenden utan att besöka bankens kontor.

I Sjundeå har Aktia bara ett serviceställe, det vill säga man kan boka in en träff, men inte besöka ett kontor för att ta ut pengar eller betala räkningar. Om man vill göra det måste man åka till Ingå.

Tre månaders övergångstid

Camilla Karlberg menar att köerna redan nu har blivit kortare och att många har nappat på möjligheten att betala räkningarna utan att besöka kontoret i Ingå.

Att kunderna har blivit upprörda över de förändrade öppettiderna är inte heller någon överraskning, säger hon. De tar ungefär ett kvartal att träffa kunderna och gå igenom vilka alternativ det finns.

- Vi har varit förberedda på det. Vi har alltid en övergångsperiod på tre månader varje gång vi har gjort förändringar i kontorens öppettider. Man vill ju sällan ändra sitt beteende förrän man anser att det kanske finns fiffigare och smidigare sätt.

Det går inte att stoppa utveckligen

Samtidigt påpekar hon att Aktia har ett starkt kontorsnät i västra Nyland. Det finns totalt fem kontor plus ett serviceställe i Sjundeå där Aktia betjänar med tidsbokning, påpekar hon.

- Flera av våra konkurrenter har helt och hålet valt att sluta med sina kassatjänster på sina lokala kontor. Medan vi ändå vill erbjuda den här möjligheten, men den är begränsad.

Hon har också förståelse för att många finländare av olika orsaker inte kan eller vill använda sig av nätbankstjänster.

Men Camilla Karlberg uppmanar ändå att de som har en möjlighet tar i bruk modern teknik för att sköta bankärenden.

- Man kan inte stoppa utvecklingen. Det är bättre att lära sig ny teknik nu än att skjuta upp det. Det kommer inte att bli lättare

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland