Hoppa till huvudinnehåll

Minister Kai Mykkänen gav inga löften om trafikanslag till Västnyland

Porträttbild på Kai Mykkänen.
Utrikeshandels- och utvecklingsminister Kai Mykkänen träffade människor i ett café i Karis. Porträttbild på Kai Mykkänen. Bild: Bubi Asplund / Yle Minister,utrikeshandel,Kai Mykkänen,Västnyland,Karis,Raseborg,Samlingspartiet,trafikfrågor

Utrikeshandels- och utvecklingsminister Kai Mykkänen (Saml) känner till västnylänningarnas oro över de stora trafikmängderna på lands- och järnvägarna i Västnyland.

Ministern gav ändå inga löften om trafikanslag under sitt besök i regionen.

Kai Mykkänens rundtur i Västnyland på onsdagen (10.1) inleddes i Lojo. Där bekantade han sig bland annat med större och mindre företag. Sappis fabrik i Gerknäs hörde till de större företagen.

På eftermiddagen träffade ministern ledningen för Raseborg, Hangö och Hangö hamn.

Mykkänen fick bekanta sig med värmelösningarna i Raseborg och med elbilskonceptet Toroidion i Pojo.

Stor fartyg ses på redden.
Till exempel rederiet Finnlines ökar sin trafik över hamnen i Hangö. Stor fartyg ses på redden. Bild: Yle/Andy Ödman Finnlines,båtar,fraktfartyg

Trafikmängderna i Hangö har ökat och fortsätter att öka år 2018. Det lägger förstås press på att trafikförbindelserna till och från Hangö borde förbättras.

Minister Mykkänen känner till problemen.

- Det är nu ännu mer aktuellt med elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan tack vare de ökade trafikmängderna via hamnen i Hangö.

Ger inga löften om elektrifiering

Problemet är givetvis att det finns olika sorters krav runt om i landet, säger Mykkänen.

- Staten kan inte låna mer pengar och det gäller för oss att se till att vi inte slösar för mycket pengar varje år, säger han.

Minister Mykkänen säger att han inte tänker ge, eller ens har befogenheter att ge, några löften vad elektrifieringen av järnvägen beträffar.

- Det är emellertid helt klart att förbättrandet av järnvägen för tillfället är ett projekt med väldigt hög prioritet i den här regionen.

Kai Mykkänen konstaterar att den statliga finansieringen förstås är i en betydande roll i förbättringen av lands- och järnvägsförbindelserna.

- Det är klart att man kan utreda huruvida regionens andra aktionärer kunde delta i finansieringen.

- Man kunde också fundera om man kunde grunda ett projektbolag som kunde låna pengar för ändamålet, men det är förstås en annan femma, funderar Mykkänen.

Bra med flera branscher

Han säger att utgångsläget givetvis är att det är staten som har ansvar över lands- och järnvägarna i Finland.

Hangö hamn är tillsammans med hamnarna i Helsingfors och Kotka de viktigaste hamnarna i Finland, säger Mykkänen.

- Den är viktig också för att den betjänar mångfacetterat vår industri och har inte specialiserat sig på produkter från endast en bransch.

Porträttbild på Kai Mykkänen.
Minister Kai Mykkänen säger att hamnen i Hangö står inför positiva utmaningar. Porträttbild på Kai Mykkänen. Bild: Bubi Asplund / Yle utrikeshandel,Kai Mykkänen,Västnyland,Karis,Raseborg,Samlingspartiet,Minister,trafikfrågor

Han säger att det också är bra för en hamn att inte satsa på enbart en bransch.

- Då kan det lätt komma bakslag.

Han säger att det finns potential att utnyttja hamnen i Hangö ännu mer.

- Hamnen utvecklas och den har kapacitet att ta emot mera varor. Den finländska industrin har efterfrågan så vi har en positiv utmaning att ta itu med.

Ministern imponerad av elbilen

Ministern och hans följe fick också bekanta sig med elbilen Toroidion i Pojo. Kai Mykkänen blev väldigt imponerad av det han såg och hörde.

- Toroidion är ett otroligt vågat och svindlande försök som redan har kommit rätt långt. Man har redan använt miljoner euro till att utveckla en ny prototyp för en elbil.

Superelbilen visades upp i Special Mobil.
I april 2016 kunde västnylänningarna bekanta sig med Toroidion i en bilaffär i Horsbäck. Superelbilen visades upp i Special Mobil. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,elbilar,bilar,sportbilar,Raseborg,Västnyland

Nu är utmaningen att få projektet att gå vidare, säger han.

- Det gäller att komma i gång med tillverkningen och få projektet att slå igenom på allvar.

De rika borde satsa

För att Toroidionprojektet ska kunna ta nästa steg kastar minister Mykkänen bollen till de rika människorna i Finland.

- Vi måste hitta ett sätt hur de rika människorna i landet skulle satsa på sådana här projekt istället för att köpa fastigheter i Helsingfors centrum. Det är nämligen just sådana här och liknande modiga projekt Finland behöver.

Ministerns besök i Västnyland avslutades med en kaffe- och diskussionsstund med Karisbor och andra intresserade i ett café i centrum av Karis.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland