Hoppa till huvudinnehåll

Black Friday orsakade många klagomål till konsumentmyndigheterna - felaktiga priser och produkter som inte levererades

En skylt där det står "The race is on, Black Friday" i en elektronikbutik
Under Black Friday har många butiker specialerbjudanden. De flesta problemen har uppstått med butiker som säljer elektronik eller hushållsmaskiner. En skylt där det står "The race is on, Black Friday" i en elektronikbutik Bild: All Over Press affärskedjor,elektronik,Black Friday,realisation

Konsumentmyndigheterna har tagit emot nästan dubbelt så många klagomål om readagen Black Friday än året innan. Problemen gäller främst marknadsföring och produktleveranser.

Hittills har nästan sjuttio klagomål om Black Friday-rean i november antecknats i konsumentombudsmannens och konsumentrådgivningens databas.

För ett år sedan kom det in under fyrtio klagomål under motsvarande tidsperiod.

Enligt en jurist på Konkurrens- och konsumentverket (KKV) kan antalet missnöjda kunder vara ännu större. Klagomålen som räknas med här är bara de där ordparet Black Friday har nämnts.

En stor del av anmälningarna handlar om handel med elektronik och hushållsmaskiner. Bland butikerna finns både stora kedjor och små nätbutiker.

Klagomålen har bland annat handlat om att beställda produkter aldrig anlänt, eller att leveransen blivit försenad.

Handelsmännen har försökt förklara problemen till exempel med att importören skulle ha prissatt varorna fel.

Konstig prissättning irriterar kunder

En del av konsumenterna har stött på så kallade fejkade reaprocenter. Med det menar man att priset på en produkt har höjts tillfälligt så att butiken kan hänvisa till stora reaprocenter då Black Friday stundar.

Bland klagomålen som konsumentmyndigheten tagit emot har också annan konstig prissättning förts fram, säger Miina Ojajärvi, jurist på KKV.

- En del av kunderna har känt sig besvikna då vissa erbjudanden har fortgått också efter Black Friday trots att butiken sagt att erbjudandet gäller bara på Black Friday. Det var inte heller ett kortvarigt, exklusivt specialerbjudande, säger Ojajärvi.

I USA har julsäsongen traditionellt öppnats på Black Friday som infaller dagen efter tacksägelsedagen. Under de senaste åren har Black Friday synts allt mer också i Finland.

I enskilda fall kan konsumenten kontakta konsumentrådgivningen efter att först själv ha reklamerat till företaget.

Då det gäller osaklig marknadsföring eller orimliga avtalsvillkor kan man meddela konsumentombudsmannen.

Artikeln baserar sig på Yle Uutisets artikel Black Friday tuotti tukun valituksia kuluttajaviranomaisille: toimittamattomia tuotteita ja vääriä hintoja skriven av Jaakko Mannermaa.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes