Hoppa till huvudinnehåll

Mozarts dödsmässa version 2.0

Jorma Uotinen står för koreografi och regi när Vasa Opera ger Mozarts Reguiem.
Jorma Uotinen står för koreografi och regi när Vasa Opera ger Mozarts Requiem i Trefaldighetskyrkan i Vasa. Jorma Uotinen står för koreografi och regi när Vasa Opera ger Mozarts Reguiem. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Jorma Uotinen,Koreografi,Mozart,Vasa,Opera

Vad får man om man kombinerar Mozarts dödsmässa, Tranströmers dikter och dansare koreograferade av Jorma Uotinen? Jo, en storsatsning signerad Vasa Operaveckor.

– För mig väcker Mozarts Requiem tankar kring paret Wolfgang Amadeus och Constanze, berättar mezzosopranen Wivan Nygård-Fagerudd. Hon är en av solisterna när Vasa Opera nu presenterar ett allkonstverk som är uppbyggt kring Mozarts Requiem.

– Paret Mozart var professionella musiker som diskuterade och levde tillsammans. Constanze var med i processen kring det här verket och samtidigt såg hon hur makens livslåga slocknade, säger Wivan Nygård-Fagerudd.

Mozart arbetade med sitt requiem under den sista tiden i livet. Verket är en dödsmässa beställd för att hedra en avliden grevinna. Mozart hann inte avsluta arbetet innan han dog.

Mozart en favoritkompositör för solisterna

Hur många gånger Wivan Nygård-Fagerudd medverkat i Mozarts Requiem som solist har hon inte längre koll på.

– Den allra första gången jag sjöng Mozarts Requiem var här i Trefaldighetskyrkan i Vasa. Jag var 18 år och med i kören. Redan då kunde jag verket utantill, och kunde ge mina noter till en av tenorerna som glömt sina egna.

Det här säger kanske något om den relation jag redan då hade fått till verket, funderar Wivan Nygård-Fagerudd.

Nu återvänder hon till Trefaldighetskyrkan i Vasa och medverkar som solist när Vasa Opera sätter upp Mozarts Requiem.

Hedvig Paulig och Wivan Nygård-Fagerudd är två av solisterna i Vasa Operas allkonsverk kring Mozarts Requiem.
Hedvig Paulig och Wivan Nygård-Fagerudd är två av solisterna i Vasa Operas allkonstverk kring Mozarts Requiem. Hedvig Paulig och Wivan Nygård-Fagerudd är två av solisterna i Vasa Operas allkonsverk kring Mozarts Requiem. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Opera,Mozart,Vasa,Wivan Nygård-Fagerudd,Hedvig Paulig

Också sopranen Hedvig Paulig hör till solisterna, och Mozart utgör en favoritkompositör både för henne och Wivan Nygård-Fagerudd.

Eftersom Mozart inte hann avsluta arbetet med sitt requiem har andra tonsättare gjort olika slutversioner av verket. Verkets bakgrund påverkar solisterna Nygård-Fagerudd och Paulig när de sjunger.

– När jag hör vissa fraser i Mozarts Requiem kommer bilder från filmen om Mozart till mig, säger Hedvig Paulig. Jag tycker att han når ytterligare en dimension med det här verket och han blottar sin själ för eftervärlden.

Koreograferats av Jorma Uotinen

Uppdraget att regissera och koreografera allkonstverket kring Mozarts Requiem gick till Jorma Uotinen, som redan tidigare samarbetat med Vasa Opera, bland annat med en färgstark uppsättning av Candide.

Pori Dance Company dansar framme i Vasa Trefaldighetskyrka.
Pori Dance Company dansar framme i Trefaldighetskyrkan i Vasa. Pori Dance Company dansar framme i Vasa Trefaldighetskyrka. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Jorma Uotinen,Koreografi,Opera,Mozart

Nu förenas Mozarts musik med dans och Tomas Tranströmers dikter, översatta till finska. Allt är ljussatt av ljuskonstnär Ainu Palmu.

– Jag tror att det är första gången som någon gjort koreografi till Mozarts Requiem, så det var jättespännande, säger Jorma Uotinen.

- Jag lyssnade först på orden, men när jag började med koreografin valde jag att glömma orden, för att istället bildsätta sången, fortsätter han.

- Det viktigaste i min koreografi är tid, rum, form och en pågående rörelse. Kyrkan ger höjd och ljus och man kan skapa en fantastisk känsla för helheten.

Jorma Uotinen har placerat både Vasa stadsorkester, dirigerad av James Lowe, och solisterna, dit också Ville Salonen och Juha Uusitalo hör, på läktaren.

Pori Dance Company dansar till Mozarts Requiem.
Pori Dance Company dansar till Mozarts Requiem. Pori Dance Company dansar till Mozarts Requiem. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Mozart,Jorma Uotinen,Opera,Vasa,konstverk

I kyrkgången och framme i kyrkan ser vi fyra dansare från Pori Dance Company i långa, svarta kjolar. I korta pauser i musiken reciterar Jorma Uotinen diktstrofer av Tranströmer.

Operan utvidgat sin verksamhet

Allkonstverket kring Mozarts Requiem är en del av Vasa Operaveckor som nu ordnas för tredje gången.

Att Vasa Opera sätter upp Mozarts Requiem har egentligen sina rötter i det att operans konstnärliga ledare Annika Wester i tioårsåldern medverkade - kanhända samtidigt som Wivan Nygård-Fagerudd - som körsångare i Mozarts Requiem i Trefaldighetskyrkan i Vasa.

– Mozarts Requiem framfördes nästan varje år här i kyrkan på den tiden. Också då befann sig kör och orkester på läktaren, säger Annika Wester.

När Vasa Opera för några år sedan firade 60-års jubileum beslöt vi oss för att utvidga vår verksamhet. Jag ville få med ett pedagogiskt syfte, något som för utvecklingen framåt också för operans egen kör.

Vi startade ett projekt med egna konserter för kören, utöver de operor och operetter som Vasa Opera årligen brukar sätta upp.

Efter att ha framfört Verdis Requiem och Brahms Ein deutsches Requiem föll det sig naturligt att nu ta sig an Mozarts Requiem.

Musiken ska omsluta publiken på alla sidor, så att publiken faktiskt hör musiken och budskapet – istället för att till exempel fundera på hur solisterna är klädda.

– Med det här allkonstverket vill jag bygga broar och hitta kontraster och något som lyfter. Musiken ska omsluta publiken på alla sidor, så att publiken faktiskt hör musiken och budskapet – istället för att till exempel fundera på hur solisterna är klädda.

Annika Wester
Vasa Operas konstnärliga ledare Annika Wester. Annika Wester Bild: Yle / Daniel Nylund yle österbotten

Tomas Tranströmers dikter kändes som en naturlig ingrediens i uppsättningen. Hans ord är lika tydliga, lika klara som Mozarts Requiem, säger Annika Wester.

Jag har dansat på metrostationer, på taken till hallarna i Paris, till och med i spårvagnar. Ingen plats är omöjlig att dansa på.

De många beståndsdelarna i Vasa Operas version av Mozarts Requiem har inte vållat verkets regissör och koreograf några bekymmer.

– Musiken hör till kyrkan, så den är självklar här. Jag har dansat på metrostationer, på taken till hallarna i Paris, till och med i spårvagnar, säger Jorma Uotinen.

- Ingen plats är omöjlig att dansa på. På något sätt ger kyrkan mig en styrka, den kräver mycket men den kräver på ett positivt sätt, fortsätter han.

Mozarts Requiem ges i Trefaldighetskyrkan i Vasa den 11:e och 12:e januari kl 20. Vasa Operaveckor pågår 11.–21.1.2018
Program Vasa Operaveckor

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje