Hoppa till huvudinnehåll

Ny historik om sjöfartsskolan i Åbo: ”Första rektorn fick en allvarlig reprimand för att han köpt för mycket pennor och papper till skolan”

Fyra av de tidigare rektorerna, samt den nuvarande rektorn av sjöfartsskolan i Åbo.
Fyra av de tidigare rektorerna, samt den nuvarande rektorn vid sjöfartsskolan i Åbo, på plats vid utgivningen. Fyra av de tidigare rektorerna, samt den nuvarande rektorn av sjöfartsskolan i Åbo. Bild: Yle/Lina Frisk. sjöfart

Boken är en samling av historier om sjöfartsutbildningen under 200 år. Mycket har hänt vid skolan i Åbo under den tiden, men sjöfartens grunder består.

Shanty Singers uppträder i bakgrunden medan tidigare elever och lärare vid sjöfartsskolan i Åbo, samt andra sjöfartsentusiaster stiger in i Aboa Mare för att fira den nya boken. På fredagen presenteras sjöfartshistoriken officiellt och boken överräcks till finansiären, Stiftelsen för Åbo Akademi.

Aboa Mares 200 års historik är en dokumentation av sjöbefälsutbildningen i Åbo. Författaren Pär-Henrik Sjöström är sjöfartsjournalist och chefredaktör för Sjöfartstidningen Göteborg, och har tidigare skrivit flera böcker om sjöfart.

Pär-Henrik Sjöström.
Pär-Henrik Sjöström. Pär-Henrik Sjöström. Bild: Yle/Lina Frisk. sjöfart,författare,pär-henrik sjöström

I sitt nya verk har Sjöström sammanfattat 200 år av skolan som undervisat sedan 1813.

- Det är en historik som berättar om hur man har utbildat styrmän, sjökaptener, och på senare tid också maskinbefäl.

Enligt Sjöström har grunden till sjöfartsutbildningen alltid varit i princip den samma: att kunna navigera en båt från en punkt till en annan. Men de metoder och medel man använder har revolutionerat hela utbildningen under den här tiden.

- De största förändringarna skedde på 1900-talet, speciellt efter andra världskriget då elektroniken kom till fartygsbryggorna. Det ställde helt nya krav på utbildningen av sjöbefäl.

Hård kamp om pengar

Men förutom navigeringen, berättar Sjöström, att lärarnas jobb de facto inte förändrats så mycket under sjöfartsutbildningens historia.

- Framförallt rektorernas jobb har alltid bestått av att kämpa för att få tillräckligt med understöd för att kunna ha en så bra utbildning som möjligt. Skolan har aldrig fått något gratis, utan man har alltid varit tvungen att jobba hårt för de anslag man fått.

Nuvarande rektorn Per-Olof Karlsson vid Aboa Mare håller tal.
Nuvarande rektorn Per-Olof Karlsson. Nuvarande rektorn Per-Olof Karlsson vid Aboa Mare håller tal. Bild: Yle/Lina Frisk. sjöfart

- Första rektorn fick en allvarlig reprimand för att han köpt för mycket pennor och papper till skolan. Till slut fick han ersätta en del av dem själv ur egen kassa. Det har inte alltid varit så lätt att leda den här skolan. Det överraskade mig ganska mycket.

Sjöström tillägger att han tycker att det är förvånande att skolan varit tvungen att kämpa så hårt för sina pengar med tanke på att sjöfarten är en av landets viktigaste näringar.

- Utan sjöfart skulle ingenting gå framåt, ingen handel skulle finnas. Men alla vill väl ha sin del av statskassan.

Trots svårigheter att få pengar är verksamheten 200 år senare fortfarande livskraftig. Mycket får man tacka kreativa rektorer, enligt Sjöström.

- Rektorerna har varit väldigt uppfinningsrika. De har alltid lyckats få pengar på ett eller annat sätt.

Grävt i skolans arkiv

I boken presenteras stora personligheter och spännande berättelser från hela sjöfartsskolans tid. För att hitta dem har Sjöström dykt ner i gamla arkiv.

- Skolans eget arkiv innehåller ganska mycket intressanta uppgifter. Det har varit ett ganska stort pussel att lägga.

Resultatet blev en tjock bok på 500 sidor där man får följa med intressanta personligheter från både nutid och förr.

Sjöfartshistorik om Aboa Mare.
Sjöfartshistorik om Aboa Mare. Bild: Yle/Lina Frisk. sjöfart

- Man får följa med hur de upplevt skolan, vad de gjorde i skolan, och vad de gjorde sedan. En del karriärer har slutat olyckligt och andra bättre.

På plats vid utgivningsfesten finns också några av de som medverkar i boken, i synnerhet rektorerna. I boken beskrivs noga vad de sysslat med.

Många håller skolan kär

Sjöström konstaterar att den stora sammankomsten under bokens utgivningsfest visar att det finns ett klart intresse för sjöfartsutbildningen fortfarande.

- Framförallt har jag märkt i många andra sammanhang att skolans tidigare elever känner väldigt varmt för skolan.

Många gäster på bokutgivningen.
Många besökare på bokutgivningen. Många gäster på bokutgivningen. Bild: Yle/Lina Frisk. sjöfart

- En sak som vi, som på ett eller annat sätt jobbar inom sjöfarten, måste vara stolta över är att utbildningen har en oerhört hög klass i Finland. Det är väldigt duktigt sjöbefäl som utexamineras härifrån. I vissa gamla dokument har jag hittat antydningar på att finländskt sjöbefäl var eftertraktat ute i världen just på grund av den goda utbildningen.

Vem skulle du rekommendera den här boken till?

- Jag skulle rekommendera den till alla som har ett intresse för sjöfart och alla som är intresserade av vad som har hänt inom Åboregionen och den här delen av Svenskfinland. Sedan är det givetvis en bok för alla som gått den här skolan.

Intresset väcktes som barn

Det här är inte den första boken som Sjöström skrivit om just sjöfart. Intresset har levt med författaren länge.

- Jag tycker att sjöfart är väldigt viktigt och spännande på alla sätt. Det är ett intresse som jag haft redan som barn.

Sjöström har själv inte jobbat till sjöss, men har många släktingar som gjort det. Han tror starkt på sjöfartsutbildningens livskraft också i framtiden.

- Det här yrket fascinerar fortfarande också yngre personer. Det är speciella människor som söker sig till sjöss. Man måste klara av att leva ett ganska isolerat litet samhälle ombord på fartyget. Det är ett jobb där man är ganska fri och oberoende, och får ta egna initiativ.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland