Hoppa till huvudinnehåll

H&M-butiker vandaliseras i Sydafrika efter rasismanklagelser

Ett kollage med Sydafrikas flagga, dem kontroversiella H&M-reklamen och H&M:s logo.
Ett kollage med Sydafrikas flagga, dem kontroversiella H&M-reklamen och H&M:s logo. Bild: Mostphotos/Skärmdump/Yle H&M,rasism,Sydafrika

Under lördagen har flera H&M-butiker vandaliserats i Sydafrika. Förstörelsen har skett i samband med demonstrationer mot en av företagets reklamer som anklagats för att vara rasistisk.

Videon i sociala medier visar hur rödklädda personer vräker omkull klädställningar i en H&M-butik i bland annat Sydafrikas administrativa huvudstad Pretoria.

I bakgrunden hörs förtjusta människor som skrattar och uppmuntrar de unga männen.

De röda skjortorna som männen bär i butiken i Pretoria uppges vara kopplade till EFF, Economic Freedom Fighters, ett revolutionärt socialistiskt parti som i tiderna bröt sig ur Sydafrikas nuvarande regeringsparti ANC.

– Det som sker här nu tycks vara en planerad och koordinerad protest samordnad av EFF, Sydafrikas tredje största parti, säger SVT:s Afrikakorrespondent Johan Ripås.

H&M stängde sina butiker i Sydafrika

Bland annat i Pretoria och Johannesburg ska tiotals H&M-butiker ha attackerats av demonstranter under lördagen.

En del butiker ska ha totalförstörts och polisen har på sina håll använt gummikulor för att skingra demonstranterna.

Klädkedjan beslöt på lördag eftermiddag att tillfälligt stänga alla sina butiker i Sydafrika.

Företaget uppger för Aftonbladet att ingen tillsvidare kommit till skada i protesterna.

Reklam som väckt avsky och hård kritik

Demonstrationerna och vandalismen är en reaktion på en kontroversiell reklambild där en svart pojke har en grön tröja på sig med texten "the coolest monkey in the jungle", coolaste apan i djungeln.

H&M:s reklam väckte omedelbart starka reaktioner och anklagades för att vara rasistisk.

Hoppa över Twitterpostning

Svarta har genom historien ofta avbildats som apor i förnedrande syfte.

Redan i tisdags drog H&M tillbaka reklamen och tröjan och bad om ursäkt.

Hoppa över Twitterpostning

Enligt företaget var reklamen ett tecken på att företagets rutiner inte följts och H&M lovade att utreda hur det här kunde hända och se till att det inte händer igen.

Företagets ursäkt har tydligen inte lugnat opinionerna åtminstone i Sydafrika.

H&M öppnade sin första butik i Sydafrika så sent som 2015 och enligt SR minns många sydafrikaner företagets första reklamkampanj i landet - utan en enda svart modell.

Då motiverade företaget sin kampanj med att man ville "förmedla en positiv image".

Källor: SVT, SR, Aftonbladet, news24, Sunday Times

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes