Hoppa till huvudinnehåll

Norska mejeriföretag vill minska på svinnet – "Bäst före, men inte dålig efter"

Slaget efter tolv
Mjölk kan också drickas efter att bäst före-datumet passerat. Det minskar på matsvinnet att göra det. Slaget efter tolv Bild: Tero Kyllönen glas

Mejeriet Tine lanserar ny förpackningstext efter omröstning på Facebook, och blir därmed redan det tredje norska företaget som tydligt kämpar mot matsvinnet.

Den nya märkningen lyder: "bäst före (datum), men inte dålig efter".

7300 människor röstade på mejeriets Facebooksida om den nya märkningen.

- Det är glädjande att matsvinn står högt på agendan hos konsumenter, och vi är redo att fortsätta kampen mot matsvinn, säger mejeriets direktör för kommunikation och samhällsansvar Lars Galtung.

Målet med de norska mejeriernas tilläggsmärkning är att konsumenterna ska inse att "bäst före" inte nödvändigtvis betyder att produkterna blir oätliga efter datumet.

Alla mejeriets produkter kommer att märkas, meddelar Galtung.

"Inte entydigt"

På finländska livsmedelssäkerhetsverket Evira är man försiktig med att hylla norrmännens initiativ.

- Det här är enligt mig inte entydigt, det borde förklaras lite utvidgat, säger Eviras överinspektör Tuulikki Lehto till Maaseudun Tulevaisuus.

Lehto uppmanar producenter att vara noggranna med tilläggsmärkningar, speciellt med skillnaden mellan "bäst före" – som betyder att produkten kan ätas också efter datumet – och "sista användningsdag", som betyder precis det.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa