Hoppa till huvudinnehåll

Esbopolitiker vill få ordning på metrons matartrafik - kräver att HRT skakar fram snabba lösningar

Ihmisiä ja metrojuna Matinkylän metroasemalla.
Metron kör från Mattby till Nordsjö. Det har varit trångt om saligheten på perrongen sedan busslinjerna lades om. Ihmisiä ja metrojuna Matinkylän metroasemalla. Bild: Mårten Lampén / Yle matartrafik,Västmetron,Mattby,Iso Omena,mattby metrostation

Restiden och bytena i kollektivtrafiken är ställvis orimliga säger Esbo stadsstyrelse. Anslutningstrafiken till metron har inte fungerat som den ska säger politikerna, som efterlyser snabba åtgärder av HRT.

- Vi måste få nya lösningar. Det skulle vara bra att utvärdera om det finns områden i Esbo från vilka det skulle löna sig att ha direkta busslinjer till Kampen eller Björkholmen. På sträckan mellan Mattby och Hagalund är det stor trängsel i metron, säger stadsstyrelsens ordförande Markku Markkula (Saml.)

Bara vart annat metrotåg kör till Mattby, hälften av tågen vänder om redan i Hagalund. Västmetron ska fortsätta ända till Stensvik men det tar många år förrän den nya linjen är färdig.

Stadsstyrelsen enig om att något måste göras

Esbo stadsstyrelse uppmanar Esbo stads teknik- och miljösektor att omedelbart börja arbeta med Helsingforsregionens trafik för att rätta till de problem som framkommit i kollektivtrafiken i Esbo.

- Vi var eniga i stadsstyrelsen om att man måste ta itu med frågan. Vi är missnöjda med HRT. Man visste redan före metron startade att det blir utmanignar, man borde redan då ha försökt lösa dem, säger Nina af Hällström (SFP).

Den 3 januari gjordes busslinjerna i Esbo om och direkta linjer till Helsingfors centrum ersattes med anslutningstrafik till metron.

- Vi hoppas på att få en lösning på den stora trängseln i Mattby under rusningstrafik. Anslutningstrafiken kunde delas upp på fler metrostationer. Restiden måste vara rimlig, säger Jaana Jalonen (Saml.)

Helsingforsregionens trafik justerar tidtabellerna

På Helsingforsregionens trafik säger Tero Anttila att tidtabellerna kommer att justeras redan inkommande vecka. HRT kartlägger situationen som bäst.

- Vi måste få en helhetsbild av situationen innan vi kan besluta om större förändringar, vi kan inte göra om trafiken baserat på enskilda vittnesmål, säger avdelningschef Tero Anttila på HRT.

Stadsstyrelsens koncernsektion ska behandla frågan den 22.1. och Esbo stadsstyrelse på nytt den 29.1.

Läs mera:

Metro- och bussmärket lyser i mörknet.

Västmetron ger många Esbobor längre jobbresa: ”Vi förlorar en halv timme om dagen”

Invånarna i Esbo, särskilt i de södra delarna, måste reservera mer tid för att komma in till Helsingfors centrum med västmetron, jämfört då de färdades enbart med buss. Det här visar en färsk HS-kartläggning.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen