Hoppa till huvudinnehåll

Muddringen i Karleby kan kosta staden 27 miljoner

Fartyg vid kajen i Karleby hamn, silverstenshamnen
Fartyg vid kajen i Karleby hamn. Fartyg vid kajen i Karleby hamn, silverstenshamnen Bild: Yle/Sofi Nordmyr Karleby hamn,hamnar

Karleby och staten bryter fortfarande arm om hur kostnaderna för muddringen av hamnen ska fördelas. Som mest kan staden och hamnbolaget tvingas bidra med 27 miljoner euro.

I september i fjol fick Karleby och Karleby hamn ett efterlängtat besked: muddringen av farleden in till hamnen får statlig finansiering. Karleby har lobbat för statliga pengar sen 2009.

Men det fanns en hake: Karleby måste stå för en del av kostnaderna. Den fördelningen förhandlar man fortfarande om.

Projektchef Seppo Paukkeri på Trafikverket berättar att staten skrivit in i sin budget att Karlebys andel är högst 10 miljoner av cirka 45.

Men kostnaderna tar inte slut där. Fördjupningen av hamnbassängen och byggandet av deponeringsbassänger kostar mellan 13 och 17 miljoner, och där får man inget statligt stöd.

Hela projektet kan alltså komma att kosta 27 miljoner för Karleby.

Samförstånd de närmaste månaderna

Man hoppas kunna nå ett samförstånd under vintern så att arbetet kunde påbörjas på sommaren.

- Jag vill inte kommentera innehållet i förhandlingarna i det här skedet. Men det är hårda förhandlingar, annars skulle ju saken redan vara klar, säger hamndirektör Torbjörn Witting.

Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen
Torbjörn Witting. Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen Bild: Yle/Jukka Tyni witting

Seppo Paukkeri säger å sin sida att man nog ska nå en överenskommelse under början av året.

- Bägger parter är överens om behovet av en muddring, säger Paukkeri.

Farleden in till hamnen i Karleby är nu 13 meter djup och efter muddringen ska djupet vara 14 meter.

Texten skriven utgående från Yle Kokkolas artikel