Hoppa till huvudinnehåll

Stress - ordet med dåligt rykte

En kvinna som vilar på en hög med häften på ett konferensbord.
En kvinna som vilar på en hög med häften på ett konferensbord. trötthet,sömn,stress,jobb

Ordet stress har ett mycket dåligt rykte och beskrivs oftast som något dåligt, men det stämmer nödvändigtvis inte. Stress är egentligen bra för oss – så länge vi också får tillräckligt med återhämtning.

Stress i lämplig mängd ger drivkraft, motiverar och hjälper oss att klara av utmaningar.

Då vi är stressade aktiveras våra stresshormoner, adrenalin, noradrenalin och kortisol och de är då vi är alerta och klarar av intensiva perioder.

Problem uppstår då stresshormonerna är aktiverade en längre tid och vi inte får någon återhämtning – då den äter upp all energi.

Det är vid det skedet som vi märker av olika stressymptom som t.ex. huvudvärk, sömnproblem, glömska och irritation.

När vardagen är i full gång så är det viktigt att vi kommer ihåg att göra sånt som också ger oss energi. Det handlar om att hitta en balans mellan stress och återhämtning.

Vi är alla olika och vad fungerar för mig fungerar inte nödvändigtvis för dig.

Därför måste vi alla lära känna oss själva - hur vi fungerar under stressituationer och vad som stöder vår återhämtning. Men det finns vissa grundläggande saker som vi kan fundera på för att hitta balansen.

Motion, vila och kost är grunden till att orka i vardagen och de hör också starkt ihop. Om vi rör på oss under dagen har vi bättre aptit och sover också bättre.

Om vi sover bra orkar vi röra på oss och väljer också att äta hälsosammare. Det lönar sig därför att planera sin tid så att vi hinner äta, röra på oss, samt vila och sova.

Hjärnan och kroppen behöver variation. Om vi sitter under dagen och gör mycket tankearbete behöver vi röra på oss och göra något mer lättsamt efteråt.

Pauserna är viktiga både för kroppen och för hjärnan, som inte orkar göra samma sak hur länge som helst.

En energipaus ger variation och kan t.ex. vara en kort promenad, att äta mellanmålet utomhus, att röra på sig under rasten eller att lyssna på musik en stund.

Det är viktigt att välja en energipaus som känns rätt för dig just då.

Naturen ger oss mycket energi, även utan att vi lägger märke till det. Redan efter en kort stund utomhus sjunker stresshormonsnivåerna och både hjärnan och kroppen slappnar av.

Utomhus är vi också mer rörliga och aktiva än inomhus. Använd den här kraftkällan så mycket som möjligt – fungerar bra både på landsbygden och i stadsmiljö.

Kom ihåg att det är de små valen som har betydelse.
Mera information om stress och praktiska tips för att stressa av hittar du på Folkhälsans hemsida www.deelugnt.fi

Det är viktigt att komma på vad som fungerar bäst för dig själv!

Nina ”Ninni” Martin och Karin Kastén jobbar vid Folkhälsans förbund som projektledare för projektet ”De e lugnt”- stresshantering för unga.

De gästchattar inom temat "stress och stresshantering" på Sluta panta-chatten måndagen den 15.1 och tisdagen den 16.1 kl. 19-22.

Du hittar chatten HÄR.

Läs också