Hoppa till huvudinnehåll

Tusentals kunders pengar låstes på OP:s konton – en del kan få tillbaka sina pengar under måndagen

Andelsbanken
Andelsbanken Bild: Yle/Katja Mättö osuuspankki

OP har lyckats lokalisera systemfelet som orsakade felaktiga reserveringar av medel. Enligt banken ska kunderna få pengarna till sitt förfogande under kvällen.

Under måndagen har banken OP haft problem med att kunder har fått dubbla saldoreserveringar markerade på sina konton, och på så sätt har de inte kunnat använda pengar som borde finnas till förfogande på kontot.

Det betyder alltså att pengarna aldrig lämnade kontot, men de gick inte heller att använda.

En del av kunderna kan ändå tvingas vänta längre, eftersom kontoreserveringarna som beror på uttag av pengar tar längre att reda ut än reserveringarna från inköp.

Juho Malmberg som leder utvecklings- och teknologiavdelningen på OP berättar att de har vidtagit åtgärder för att fixa problemen, men att det kan ta längre att återställa dubbeldebiteringarna från bankautomater.

– Det kan ta längre att åtgärda dessa problem, och jag kan inte säga hur länge det tar innan vi har fixat det, säger Malmberg.

Julveckan under uppsyn

Dubbeldebiteringarna drabbade inte alla kunder. De som drabbades var kunder som hade använt sina Visa debit- eller electronkort under specifika dagar i december.

Enligt Malmberg har banken inte klart för sig exakt vilka dagar det rör sig om. Han själv har behandlat betalningar som skedde mellan den 15 och 22 december.

På grund av att datumen har varit oklara har banken inte kontaktat drabbade kunder. Malmberg har också svårt att ge en uppskattning om hur mycket pengar som har varit på villovägar under måndagen.

– Jag vet inga exakta summor, men det är självklart att det handlar om stora summor. En del har haft små debiteringar, medan andra har haft större. Tusentals kunder har drabbats av felet.

OP har hjälpt kunder som har behövt akut hjälp med sina finanser. Ifall situationen inte är akut behöver man inte kontakta banken, eftersom de fixar problemet automatiskt.

Ingen attack utifrån

Fastän man inte vet vad felet beror på har man på OP kunnat utesluta en utomstående cyberattack.

– Det är ett internt problem. Inget tyder på kriminell aktivitet, säger Malmberg.

Baserar sig på Yle Uutisets artikel Osuuspankin tekninen vika vei rahat tuhansilta – osa saa omansa takaisin jo tänään skriven av Päivi Meritähti.

Läs mera:

Tre dagars köp och uttag dubbeldebiterades från OP:s konton – oklart när kunderna får pengarna tillbaka

Ett tekniskt fel i OP:s banktjänster har lett till att köp och uttag under tre dagar i december har dubbeldebiterats. Under natten försvann pengar från kunders konton på grund av felet.