Hoppa till huvudinnehåll

Inte samma drajv hos Ekenäs IF i succékampanjen – men hoppet lever

Zacharias Ekström jagar bollen.
EIF hoppas på större publikskaror i sommar. Zacharias Ekström jagar bollen. Bild: Yle/Patric Westerlund fotboll,Ekenäs IF,zacharias ekström

Ekenäs IF har sålt några hundra säsongskort inför den stundande fotbollssäsongen – men ligger fortfarande en god bit bakom målet.

Flera fotbollsklubbar runtom Finland har ställt i ordning med säsongskortskampanjer under vintern. För det mesta med prima resultat.

RoPS var först ut och lyckades över alla förväntningar genom att spräcka den uppsatta gränsen på 3600 säsongskort, och även PS Kemi och FC KTP har uppvisat fina siffror.

Lockbetet har varit sänkta priser. Till exempel RoPS säsongskort kostar vanligtvis 225 euro, men i och med att målet uppfylldes blir priset 59 euro.

Ekenäs IF startade sin kampanj vid årsskiftet. Ifall målet på 1000 sålda säsongskort nås sänks priset från 140 till 59 euro. Ifall tillräckligt många säsongskort inte reserveras förverkligas inte det lägre priset.

Hoppa över Twitterpostning

EIF har än så länge inte haft riktigt samma vind i seglen som flera andra föreningar. I dagsläget har 200-300 säsongskort reserverats, berättar ordförande Peter Haglund till Yle Sporten.

– Vi har inte haft lika hård drajv ännu, medger Haglund. Ekenäs är förstås ganska litet jämfört med till exempel Kotka och Rovaniemi, men vi ska pröva öka på takten.

– Jag vet inte om det är fast i vår marknadsföring eller vad, men vi hoppas fortfarande nå målet så vi kan genomföra kampanjen. Jag har ryktesvägen hört att många funderar.

”Ska sänka tröskeln att komma på match”

De senaste säsongerna har EIF sålt 100-200 säsongskort, så kampanjen har inte varit någon flopp – men samtidigt hade Haglund hoppats på mer.

– Det här är ett sätt för folk att för ett fördelaktigt pris komma och se på fotboll. Det här ska sänka tröskeln att komma på våra matcher.

Säsongskortet ger tillgång till herrlagets matcher i division 1 och finska cupen, samt akademilagets i division 3. Kampanjdeadline är 31.1, men den kan skjutas fram ifall målet är nära.

Det är också möjligt att priset blir förmånligare än ursprungliga 140 euro, även ifall målet inte uppnås.

– Men då måste vi nog säkert vara ganska nära tusen, menar Haglund.

Ifall kampanjen inte genomförs och priset stannar på 140 euro måste de som nu reserverat billigare säsongskort lämna in en ny beställning.

Försäljning av Akouokou nära

Peter Haglund konstaterade i Yle Sportens intervju i november att en utmaning inför 2018 är att stoppa nedgången i publiksiffror. Åskådarmängden har minskat varje år sedan avancemanget till division 1 till säsongen 2015.

– Den största boomen är förbi. Nu nöjer sig inte publiken längre med att vi är sjua eller åtta i serien. Vi måste se lite hur vi bygger upp det för nästa år så att vi får publiken tillbaka. Vi vill kunna visa upp bra fotboll, sa Haglund då.

EIF:s Paul Akouokou löper med bollen på fotbollsplanen.
Paul Akouokou på väg att lämna Ekenäs för gott. EIF:s Paul Akouokou löper med bollen på fotbollsplanen. Bild: Yle/Patric Westerlund fotboll,fotbollsspelare,Ekenäs IF,Ettan,Raseborg,Ekenäs,Västnyland,paul akouokou

EIF inleder tävlingssäsongen på fredag, då finska cupen sparkar igång med en bortamatch mot FC Inter. Men på kontoret fortsätter lagbygget.

– Vi har massor på gång, berättar Haglund. Vi jobbar på hela tiden och truppen kommer säkert att leva in i mars.

Gabriel Garcia Xatart har anslutit som ny chefstränare och spelarstommen är intakt, men nya spelare kommer att värvas. EIF har i dagsläget kontrakt med 17 spelare efter förra veckans spelarnyheter.

EIF sålde nyligen Mohamed Doumbia till Dukla Prag och hoppas på ytterligare välkommet klirr i kassan innan det europeiska transferfönstret stänger i slutet av januari.

Paul Akouokou har varit utlånad till israeliska Beitar Jerusalem sedan sommaren och Haglund väntar sig trevliga besked inom kort.

– Sannolikheten att han blir köpt är stor, tror Haglund.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport