Hoppa till huvudinnehåll

Strand om Kvarkenprojektets framtid: Jag är inte det minsta lilla orolig

Joakim Strand
Joakim Strand Bild: Yle/Anna Ruda Joakim Strand

Nyheten om att svenska regeringen inte bidrar med pengar till Kvarkenprojektet Midway Alignment oroar inte Vasas fullmäktigeordförande Joakim Strand (SFP).

- Det här är en intern sak i Sverige och jag är helt övertygad om att de under våren kommer att hitta en lösning. Projektet går vidare enligt tidtabell och vi ska ha en ny färja i trafik 2020-2021, säger Strand.

- Man har ett lite annat system i Sverige. Dels har regionerna där större möjligheter att påverka och det finns också lite olika principer.

Den svenska regeringen säger nej till medfinansiering av färjeprojektet

Enligt tidningen Västerbottens-Kuriren ska svenska regeringen ha gett avslag på ansökan om 25-30 miljoner euro för projektet.

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Så här är det tänkt att den nya Kvarkenfärjan ska se ut. Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä Kvarken,Österbotten,färja,kvarkenfärjan

Finska staten har lovat projektet ett bidrag på 25 miljoner euro och enligt Strand påverkas inte det beslutet av vad svenskarna gör.

- Finska staten har tagit ett beslut och vi väntar på att svenskarna också löser sitt. Vi har förstås ständigt kontakt och senast i går satt vi i en lång telefonkonferens. Det här är ett gemensamt projekt, ett mycket positivt sådant, som vi kommer att ro i hamn tillsammans.

Har ökat passagerarkapaciteten

Strand påpekar också att färjan mellan Umeå och Vasa har ökat sin passagerarkapacitet från 50 000 till 200 000 och att man därmed inte behöver vara orolig för att inte klara av lånekostnaderna.

- Det pekar dels på det verkliga behov som finns för färjan, men det innebär också att man kan klara av att sköta ett större främmande kapital.

Du är inte orolig för att projektet inte kommer att förverkligas?

- Något sådant alternativ har vi inte. Den färja som nu finns håller i några år till, men den här nya färjan är ett flytande laboratorium, det är ett showcase för vårt näringsliv, det innebär hamninvesteringar och det har betydligt större strategisk betydelse än bara en förlängd väg mellan Vasa och Umeå.

- Man får vara lite kreativ och ha lite tålamod men vi kommer att jobba stenhårt varje dag tills det här är i hamn.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten