Hoppa till huvudinnehåll

VK: Dråpslag för nya Kvarkenfärjan – ingen finansiering från svenska regeringen

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Så här är det tänkt att den nya Kvarkenfärjan ska se ut. Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä Kvarken,Österbotten,färja,kvarkenfärjan

Kvarkenprojektet Midway Alignment, där planerna på en ny färja ingår, har drabbats av ett dråpslag. Den svenska regeringen nekar Umeå medfinansiering av färjeprojektet, skriver tidningen Västerbottens-Kuriren.

Det var i slutet av maj förra året som ansökan om kring 25-30 miljoner euro skickades in till svenska staten.

Under den finländska regeringens budgetförhandlingar i augusti ifjol beslöt man att Kvarkenprojektet får vänta på den finländska statens bidrag på 25 miljoner euro. Då hette det att det inte finns några skäl till oro utan pengarna för projektet skulle tas med i en kommande tilläggsbudget.

Att det nu blev back från den svenska sidan äventyrar hela projektet, eftersom det sannolikt innebär att även den finska andelen uteblir.

Inte ännu offentligt

Det var i torsdags förra veckan som den svenska regeringen gav avslag på ansökan, skriver VK.

Beslutet har inte offentliggjorts, men infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare skriver i ett sms till VK att kommunen kan vänta sig ett negativt besked när det väl har expedierats.

Tidningen har även intervjuat Kommunalrådet i Umeå, Hans Lindberg, som säger att han inte utesluter att kommunen täcker den uteblivna finansieringsandelen.

– Oavsett beslut så tuffar vi vidare för att hitta lösningar, säger Hans Lindberg till VK.

Riskerar helhetsfinansiering och viktiga låneförhandlingar

Den svenska regeringens beslut kommer väldigt olägligt. Det är känt att man haft för avsikt att ha en helhetsfinansiering för projektet klar under denna vårvinter.

Den finska och svenska statens andelar skulle ha utgjort ungefär en fjärdedel av den totala kostnaden för projektet.

Resterande andel är tänkt att finansieras med hjälp av ett lån från den Europeiska investeringsbanken. Förhandlingarna med EIB leds av Vasa stads ekonomidirektör Jan Finne.

Umeå kommun och Vasa stad har i flera år arbetat med projektet Midway Alignment, där målsättningen är att såväl ersätta nuvarande Kvarkenfärja med en ny och göra avsevärda investeringar i de båda hamnarna.

Rättelse 22.1.2018. Det var inte det statliga stödet för färjeprojektet man gick miste om utan statligt stöd för ett hamnprojekt. Läs hela rättelsen här.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten