Hoppa till huvudinnehåll

Utredningen av lotsbåtsolyckan: Räddningsflottar aktiverar sig inte alltid

lotsbåt i storm
Arkivbild. lotsbåt i storm Bild: Yle/Mikael Kokkola Lotsbåt,Varlaxudden

Det är meningen att räddningsflotten på en båt som sjunker automatiskt ska lösgöra sig och fyllas med luft. Det här fungerar inte om flotten är på alltför grunt vatten.

Trycksensorn som finns på räddningsflottar fungerar först på mellan 1,5 och 4 meters djup. Det upptäckte Olycksutredningscentralen i samband med sin utredning av lotsbåtsolyckan utanför Emsalö som krävde två liv i december.

Det är meningen att flotten automatiskt ska lossna från sin ställning och fyllas med luft då trycksensorn upptäcker att båten sjunker.

Om trycksensorn inte fungerar så måste det här göras för hand vilket kan vara nästan omöjligt under vatten.

Olycksutredningscentralen konstaterar att man måste fundera mera på var på båten räddningsflotten placeras så att den fungerar i alla typers olyckor.

I lotsbåtsolyckan utanför Emsalö hängde det olyckliga slutet ändå inte på räddningsflotten. De två lotsarna förolyckades eftersom de inte kunde ta sig ut ur båtens styrhytt.

Läs mera:

Omöjligt att rädda sig ur lotsbåten – ny information om olyckan utanför Borgå

Det var i praktiken omöjligt att rädda sig från den lotsbåt som kantrade utanför Borgå i december, anser utredarna vid Olycksutredningscentralen.

Läs också