Hoppa till huvudinnehåll

Ann-Luise Bertell ny dramaturg på Svenska Teatern

Porträtt av Ann-Luise Bertell.
Ann-Luise Bertell. Porträtt av Ann-Luise Bertell. Bild: Tage Rönnqvist Ann-Luise Bertell

Wasa Teaters tidigare chef Ann-Luise Bertell blir Svenska Teaterns nya chefdramaturg efter att Linnea Stara och Christoffer Mellgren lämnar teatern till hösten.

- Då jag jobbade som chef för Wasa Teater var det här att läsa pjäser och hitta pjäser något av det allra roligaste, det finns nånting som är så jätteintressant i just den delen, konstaterar Ann-Luise Bertell då svenska YLE får tag på henne och ber henne kommentera jobbet hon tar över på hösten.

- Och Svenskis är ett intressant hus på alla sätt, den finlandssvenska nationalteatern, det finns mycket möjligheter att göra teater i det huset. Så det här var en möjlighet som jag helt enkelt ville känna på.

Ann-Luise Bertell är ursprungligen skådespelare, men har senare verkat som teaterchef i Vasa (2011-15) där hon också fungerade som dramaturg. Under de senaste åren är hon dock framför allt känd som dramatiker och regissör, nyligen var hon också aktuell som romanförfattare (Vänd om min längtan, 2016).

Från hösten ska hon inte leda Svenska Teaterns’ dramaturgiat ensam, under de åtminstone två år som Linnea Stara är tjänstledig kommer skådespelaren Kristofer Möller att fungera som dramaturg på deltid.

Kristofer Möller
Kristofer Möller. Kristofer Möller Bild: YLE/Nina Simberg Svenska Teatern,kristofer möller

”Vi behöver Bertells kunnande”

Svenska Teaterns chef Joachim Thibblin konstaterar att Bertell ”täcker ett kunnande som vi behöver då vi ska hitta en bred, konstnärlig och tilltalande repertoar, samtidigt behöver vi hennes kompetens i vår strävan att samarbeta med andra teaterhus i Norden”.

"Svenska Teatern ska spela berörande och aktuell dramatik och vara ett spännande kulturcentrum mitt i stan", konstaterade Bertell själv i det pressmeddelande som teatern sände ut under förmiddagen.

Vad betyder det i praktiken?

- Det betyder att det ska vara föreställningar som talar till en publik, ämnen som handlar om dem som ser teater, berörande så att man både skrattar och gråter på teatern. Det ska vara viktigt. Och då gäller det att hitta rätt blandning av olika sorters pjäser och former och genrer och åldersgrupper.

Hur gör man det? Är det din egen intuition som du tänker lita på?

- Jag tror att man hittar det viktiga genom att röra sej ute bland mänskor, läsa och se och lyssna vad som är på gång, och förstås genom en evig diskussion med konstnärerna som jobbar inne i huset. Det ska vara ett pågående samtal.

- Men just nu är mina tankar ännu inte där, det är svårt att tala om vad jag har för repertoarfunderingar eller favoritdramatiker då jag just har inlett ett regijobb på Lilla Teatern. Jag börjar på Svenska Teatern först på hösten, så vi får återkomma till det då.

Ingen dramatik bakom dramaturgbytet

Att dagens dramaturger Linnea Stara och Christoffer Mellgren lämnar teatern samtidigt, säger båda att ”inte innehåller någon dramatik alls”. De vill satsa mera tid på egna projekt, och ska dessutom från hösten dela ledarskapet på Labbet, som är de finlandssvenska pjäsförfattarnas egen organisation.

Mellgren har sagt upp sig medan Stara ska vara tjänstledig från Svenska Teatern, till en början för två år.

Läs också