Hoppa till huvudinnehåll

Hamnområdet i Umeå går miste om statlig investering - inte nya färjan

Fraktfartyg lastas i Umeå hamn.
Avslaget gällde anpassningar i Umeå hamn. Fraktfartyg lastas i Umeå hamn. Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarken ports

Västerbottens-Kuriren har korrigerat sin nyhet om Kvarkenprojektet från onsdag förra veckan. Även Yle Österbotten skrev om de pengar som projektet gick miste om från svenska regeringen. Pengarna skulle ha använts till att utveckla hamnområdet i Umeå.

Västerbottens-Kuriren beskrev det hela som ett dråpslag för Kvarken-projektet och målsättningen att inom några år ta i bruk en ny färja på rutten mellan Umeå och Vasa.

Det som den svenska regeringen sa nej till var en ansökan om kring 30 miljoner euro för anpassningar i Umeå Hamn i Holmsund.

Anpassningarna behövs för en ny färja

Anpassningarna behövs för att man ska kunna ha en ny färja. Självklart hade man i Umeå hoppats på ett ja från svenska staten, men nu får man tänka om.

- Inom några år måste vi få pengar för det här. Om man vill vara positiv så är det inte ett avslag utan vi kan få pengarna i ett senare skede, säger Umeås kommunalråd socialdemokraten Hans Lindberg i en intervju för Sveriges Radio.

Såväl i Umeå som i Vasa har parterna som jobbar för Kvarkenprojektet Midway Alignment påpekat att arbetet går vidare.

Förhandlingarna om ett lån av Europeiska investeringsbanken fortgår och planen är att en ny färja ska vara i trafik senast 2021.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten