Hoppa till huvudinnehåll

Farlig situation på Helsingfors-Vanda flygplats utreds - plan fick lyfta trots maskiner på startbanan

Helsinki Airport, winter 2013
Arkivbild. Helsinki Airport, winter 2013 Bild: Finavia helsingfors-vanda flygplats

Olycksutredningscentralen har inlett en undersökning kring en farlig situation på Helsingfors-Vanda flygplats.

Enligt Olycksutredningscentralen har flygledningen gett grönt ljus åt ett passagerarplan att ta sig mot startbanan trots att det fanns tre arbetsmaskiner på på startbanan.

Händelsen ägde rum på flygplatsen kring klockan 9.30 på tisdagsmorgonen. Maskinerna hade tillstånd att befinna sig på området.

– Både flygplanet och maskinerna har agerat enligt givna direktiv. Det verkar som om flygledningen inte alls har haft kontroll över situationen, säger direktör Veli-Pekka Nurmi från Olycksutredningscentralen.

Ren tur att ingen olycka skedde

Maskinerna – en hyvelmaskin och två traktorer – var i färd med att ploga snö på flygfältet, säger Nurmi.

– Medan de arbetade gavs ett av flygbolaget Norras ATR-passagerarplan lov att starta och det började röra sig mot startbanan.

– Det var väldigt tursamt att ingen av maskinerna var i vägen för planet. Olycksutredningscentralen utreder fallet som en allvarlig risksituation.

Det innebär, enligt Nurmi, att ingen olycka har skett – till stor del på grund av ren och skär tur.

– Om en av maskinerna hade varit i vägen för planet kunde konsekvenserna ha varit mycket allvarliga, säger Nurmi.

"Viktigt att utreda fallet"

Olycksutredningscentralen vet inte ännu vart planet var på väg eller hur många passagerare som befann sig ombord.

Enligt Veli-Pekka Nurmi börjar utredningen med att höra alla som var delaktiga i situationen.

– Vi behöver material från flygplatsen och flygplanet och därefter ska vi jobba vidare.

Han uppskattar att utredningen tar kring ett halvt år.

– Det är väldigt viktigt att utreda hur det här kunde ske.

– Klart är att den som kör maskiner på flygfältet ska kunna vara säker på att inga flygplan kommer dit samtidigt. Och om ett flygplan får klartecken måste piloten kunna lita på att inga arbetsmaskiner eller dylikt är i vägen, säger Nurmi.

Enligt STT vill inte Finavia kommentera huruvida man själv har inlett en utredning eller inte.

– Det är Olycksutredningscentralen som står för informerandet, säger informatör Anniina Palkonen på Finavia.

Artikeln uppdaterad 23.1.2018 klockan 15.20 med kommentarer av Veli-Pekka Nurmi.
Artikelns huvudbild uppdaterad 23.1.2018 klockan 15.22.
Artikeln uppdaterad 23.1.2018 klockan 15.37 med fler kommentarer av Veli-Pekka Nurmi.
Artikeln uppdaterad 23.1.2018 klockan 16.20 med fler kommentarer av Veli-Pekka Nurmi och av Anniina Palkonen.

Artikeln baserar sig på Helsinki-Vantaalla tutkitaan vakavaa vaaratilannetta: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita skriven av Esa Koivuranta.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen