Hoppa till huvudinnehåll

Snart har vi regn på våra vintervägar – "Många begriper inte hur farligt det är"

Lastbilar och personbilar på en våt landsväg på vintern.
Regn som faller på en frusen vägyta är farligt. I slutet av veckan kan det bli just så i Österbotten. Lastbilar och personbilar på en våt landsväg på vintern. Bild: Mostphotos väglag,vägtrafik,lastbilar,halka

Det kan bli blixthalka på de österbottniska vägarna i slutet av veckan då temperaturen stiger. Det är tydligt att många bilister inte begriper hur farligt det är, säger vägexpert.

Plötsliga väderväxlingar och vintrar där temperaturen ständigt pendlar mellan plus och minusgrader har blivit ett gissel inom vägskötseln.

- Särskilt krävande är nog att jobba med halkan, säger Jaakko Huhtala som är områdesansvarig vid NTM-centralen i Södra Österbotten.

Värst är enligt Huhtala just de dagar då det faller regn eller underkylt regn eller när vägytan fryser till igen efter blötsnö. Då kan det krävas att vägarna åtgärdas upprepade gånger och vägunderhållet hinner helt enkelt inte med.

- Ibland syns regnet inte ens på regnradarn, det kan vara fråga om små och väldigt lokala regn, säger Huhtala.

Sänker inte hastigheten

Huhtala rör sig mycket längs vägarna i de österbottniska landskapen och han säger sig ha lagt märke till att många bilister saknar insikt om hur farligt regn kan vara på vintern.

- Man ser ofta att folk sänker hastigheten när det snöar ordentligt, men faller det regn är det tydligt att många inte förstår riskerna.

Ibland räcker det heller inte med att salta vägarna, påpekar Huhtala.

- Faran med regn är att vattnet snabbt sköljer bort det vägsalt som spritts ut på den frusna vägytan.

Närmaste dagarna en mardröm

Enligt väderprognosen kan trafikvädret under de närmaste dagarna komma att bli något av en mardröm.

Den rejäla kyla som nu råder i Österbotten ska enligt prognosen snabbt bytas ut mot slask och regn.

- Vi kan få en situation där temperaturen på vägytan på sina håll är minus 20 då regnet kommer, och då kan det bli riktigt farligt, säger Jaakko Huhtala.

Halkvarning på Replotbron.
Att sänka hastigheten är lika nödvändigt när det regnar som när det snöar. Halkvarning på Replotbron. Bild: Yle/Roger Källman replotbron

Enligt Huhtala visar statistiken över våra väderförhållanden tveklöst att det har blivit en större utmaning än tidigare att sköta vägunderhållet.

Pengar behövs

Han välkomnar den debatt om att höja kraven på vägunderhållet som blossat upp under de senaste vintrarna. Enligt Huhtala behövs en uppdatering av kraven absolut, eftersom villkoren tagits fram för normala vintrar med långa perioder av snö och minusgrader.

- Men hur mycket effektivare vi än jobbar så måste bilisterna också lära sig att hantera plötsliga omställningar i väderleken, det är ett faktum.

Att hantera förändringen i klimatet och de nya väderomständigheterna kommer också att kräva finansiering, menar Huhtala.

- Det handlar nog väldigt långt om pengar. Under de senaste 20 åren har grundfinansieringen för vägunderhållet varit i stort sett densamma, ingen hänsyn har tagits till att kostnaderna ökar eller de här förändringarna i omständigheterna.

Text: Elina Kaakinen, Yle Pohjanmaa.
Översättning: Moa Mattfolk, Yle Österbotten.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten