Hoppa till huvudinnehåll

Weekend Snacks i Kaskö anställer – ser potential att växa med hälsosammare produkter

Snacks ligger utspridda på ett bord.
Snacks ligger utspridda på ett bord. Bild: Yle/Juho Karlsson snacks,Chips,Kaskö,Österbotten,weekend snacks

Kasköföretaget Weekend Snacks ska fördubbla omsättningen i och med lanseringen av en ny produktfamilj. Samtidigt har man inlett ett produktionssamarbete med svenska Rootfruit Scandinavia.

Kasköföretaget har haft det tufft under de senaste åren. Speciellt efter att man försökt ändra på utseendet på förpackningen efter feedback från handeln.

- När vi försökte åtgärda det här så visade det sig att vi tappade en hel del kunder som inte längre hittade våra produkter. Vi har långsamt jobbat oss fram och vi tror att vi har fått konsumenterna tillbaka, konstaterar Ebba Dåhli, som ansvarar för produktutvecklingen och marknadsföringen på företaget.

Nu ser det igen ljusare ut och företaget söker efter mera personal och kommer att anställa både stadigvarande och säsongsarbetskraft inom kort.

- Vi kommer också under året att göra vissa investeringar både då det gäller produktionsprocess och logistik och vi har också i planerna en förstoring av fastigheten.

Ny produktfamilj bakom utvecklingen

Orsaken till att man behöver mer personal är att företaget under det senaste halvåret jobbat med att ta fram en ny produktfamilj som innehåller lins-, hummus och quinoabaserade snacks.

- Vi har sett att det finns en brist på marknaden på hälsosamma välsmakande snacks. Vi vill fylla den luckan på marknaden och vi har därför utvecklat en ny produktfamilj.

En kvinna med blont hår och glasögon står framför en produktionshall i Kaskö.
Ebba Dåhli. En kvinna med blont hår och glasögon står framför en produktionshall i Kaskö. Bild: Yle/Juho Karlsson företag,Kaskö,Österbotten,ebba dåhli

- Mellanmålsmarknaden är något som växer väldigt snabbt för tillfället och i och med att de här nya produkterna har mera protein och betydligt mindre fett i sig än vanliga chipsprodukter, så betyder det att vi har möjligheter att ta mera andelar på den marknaden.

Det här innebär inte att man enbart kommer att nischa sig på hälsosammare produkter. Vanliga potatischips kommer också att höra till sortimentet, med vissa ändringar.

- Vi kommer nog att ha kvar vår egen normala snackslinje, men där gör vi också förändringar, så att alla produkter inom våren blir glutenfria. Men vi ser nog att det är väldigt lovande med lite hälsosammare och matigare mellanmålsprodukter.

Vill växa och expandera

I och med lanseringen av den nya produktfamiljen har man också inlett ett produktionssamarbete med svenska Rootfruit Scandinavia.

- Det är klart att vi ser det här som en möjlighet för oss att växa och det är också det vi strävar till att göra. Vi hoppas kunna fördubbla vår omsättning innevarande år med de nya produkterna och de nya marknadsmöjligheterna som vi nu får.

Hur mycket kan företaget växa ännu?

- Vi jobbar nu med de här produkterna, men vi har planer på att ytterligare bredda på segmentet. Men för tillfället koncentrerar vi oss på att få de här ordentligt ut på marknaden och sedan får vi se vad vi gör i framtiden.

Läs också