Hoppa till huvudinnehåll

Vattenskada pågick i månader i hyresbostad i Borgå - invånaren och A-bostäder har olika syn på vad som har hänt

A-bostäder skylt
A-bostäder skylt Bild: Yle/Katja Mättö a-bostäder i borgå

Merja Rekola med familj levde i månader med ett pågående vattenläckage i sitt badrum. Enligt henne har A-bostäder varit väldigt långsamma med att åtgärda felet.

I slutet av augusti kom Merja Rekola hem efter att ha varit ute en sväng med sina två hundar. På badrumsgolvet blev de alla våta om fötter och tassar. Vatten rann ner från taket längs väggarna.

- Vad tusan är det här hann jag tänka då badrumsgolvet var täckt med vatten och vi blev blöta, berättar Merja Rekola. Badrumsmattan bara flöt omkring.

Hon kontaktade genast fastighetsskötarna vid A-bostäder.

- De kom nog snabbt på plats och konstaterade faktum, men sedan hände ingenting trots att de kom på besök flera gånger.

Fuktskada på badrumstak.
Taket i Merja Rekolas badrum. Fuktskada på badrumstak. Bild: Merja Rekola vattenskador,badrum

Under månaderna som har gått har Merja Rekola utan konkreta resultat varit i kontakt med A-bostäder, som ägs av Borgå stad.

- Det är helt ofattbart och ansvarlöst att ingen ännu har gjort något åt saken. Det handlar ju om vatten som helt synligt rinner ner för väggarna i vårt badrum. Jag har ju säkert gjort över tio anmälningar.

På A-bostäder säger vd:n Mika Vuori att bolaget genast tog tag i problemet med vattenläckan.

- Först mätte vi fukt i två lägenheter, sedan tätade vi golvbrunnen i den övre lägenheten och så har vi väntat på hur åtgärden utföll, säger Vuori. Inte börjar vi genast riva upp golv och väggar.

Att det hela ändå har tagit rätt så lång tid förklarar han med samarbetsvårigheter.

- Vi har haft problem med att kunna komma in i de båda lägenheterna.

Badrum med vatten på golvet.
Vatten på badrumsgolvet. Badrum med vatten på golvet. Bild: Merja Rekola vattenskador,badrum

Merja Rekola håller för egen del inte med om den förklaringen.

- Själv har jag nog tydligt meddelat A-bostäder när det passar med besök. På grund av sjukledighet var jag hemma i över en månads tid på hösten, säger Rekola.

Hon bor i hyreslägenheten tillsammans med tre döttrar. Vardagen har på grund av vattenläckaget varit både stressig och smått absurd.

- Bitar av rappning från badrumstaket föll till exempel ner på mina flickor då de duschade. Dessutom har vi fått olika hälsosymptom som kan bero på fuktskador.

Stöd i sociala medier

Merja Rekola har i Facebookgruppen Porvoolaiset delat med sig om sitt dilemma. Inlägget tog skruv och en lång diskussionstråd dryftade familjens knepiga situation.

Redan nästa tag tog A-bostäder kontakt med henne.

- Tänk att man måste lägga ut det hela på sociala medier innan något börjar hända. Helt otroligt.

Enligt A-bostäders vd Mika Vuori har de inte påverkats av kommentarerna på sociala medier.

- Inte hinner vi läsa vad folk skriver på nätet, säger. Det är klart att vi tar hand om våra lägenheter.

Åtgärdas i februari

Nu ska A-bostäder reparera hennes badrum i februari. Först ska grannens golv rivas upp och sedan står Merja Rekolas lägenhet i tur. Det hela beräknas ta tre veckor.

Hyreslägenheten finns i Östermalm.

- Här har vi bott i fyra år och trivs riktigt bra. Vi stannar gärna kvar i vårt hem. Här omkring finns det ypperliga friluftsområden att röra sig i.

Läs också