Hoppa till huvudinnehåll

Sjöfartssäkerhet på tapeten i Åbo – internationellt projekt ska optimera räddningsinsatserna

Patienter evakueras från charterbåt under sjöräddningsövning.
Arkivbild från sjöräddningsövning. Patienter evakueras från charterbåt under sjöräddningsövning. Bild: Yle/Jesper Alm. sjöräddning,superpuma,Hitis

På onsdagen ordnades ett seminarium med temat sjöfartssäkerhet vid Åbo yrkeshögskola. Det är en del av projektet OnBoardMED, som dras av yrkeshögskolan i Åbo. Målet: Att få samarbetet att löpa på då det behövs som mest.

Projektet handlar om att ”harmonisera” sjukvården och akutvårdsmöjligheterna i Östersjön. Seminariet på onsdagen gick också ut på att olika myndigheter och intressenter i tur och ordning fick redogöra för sin beredskap att rycka ut.

Samordnandet genomförs helt konkret genom att ordna kurser för både myndigheter och blivande proffs. Det är yrkeshögskolor i Finland, Estland och Lettland som deltar – av dem representerar Åbo yrkeshögskola och Högskolan på Åland Finland i projektet.

Härnäst kommer man att börja med en pilotkurs som riktar sig till såväl sjukvårds-, sjöfartsstudenter som fartygsbesättning.

Samarbete A och O

En av dem som deltog i seminariet på onsdagen var Niklas Guseff från gräns- och sjöbevakningsskolan. För dem är ett fungerande samarbete A och O, säger han.

- Jo, det här är ju definitivt ett teamarbete. Gränsbevakningen ansvarar ju också för sjuktransporter från fartyg till land så vi är nog vana med att samarbeta. Utan samarbete fungerar inte det här.

- Framförallt samarbetet med, i det här fallet till exempel hälsovårdsmyndigheterna, fungerar bra – helt praktiskt också med sjukskötarna ombord på fartyget. De ringer och berättar att de har en patient ombord som måste bli evakuerad och så ser vi till att med lämpliga fortskaffningsmedel, oftast med räddningshelikoptern, evakuera patienten, förklarar Guseff.

Sjukskötare klarar sig utan läkare

En av ledargestalterna i projektet från Åbo yrkeshögskolas sida lystrar till namnet Sanna Ojala. Sjukskötarutbildaren Ojala anser också samarbetet fungerar bra för tillfället – även om det finns skillnader mellan länderna.

- Det finns vissa skillnader i hur det helt praktiskt ser ut på fartygen. I flera länder har man alltid läkare ombord, medan vi i Finland har sjukskötare, analyserar Ojala.

Sanna Ojala och Niklas Guseff poserar.
Sanna Ojala och Niklas Guseff. Sanna Ojala och Niklas Guseff poserar. Bild: Yle / Mattias Simonsen porträtt,niklas guseff

Vilka utmaningar för det faktumet med sig?

- Det betyder att de som jobbar ombord på fartygen måste vara väldigt erfarna. Dessutom måste man kunna språk, konstaterar Ojala.

Så det är med andra ord inte ett första jobb för en nyutexaminerad sjukskötare från Åbo yrkeshögskola?

- Inte är det helt uteslutet. Men man måste som sagt ha mycket arbetserfarenhet, säger Ojala.

Regn och rusk stoppar inte gränsbevakningen

Hur är det då ur gränsbevakningens perspektiv? Guseff tittar ut från fönstret. Ute vräker snön ner.

- Väderförhållanden och avstånd. Oftast då vi rycker ut så handlar det om något som skett långt ute till havs mitt i natten. Då blir avstånden, och således också tiden det tar att få patienten till vård på ett universitetscentralssjukhus eller liknande lång, säger Guseff.

Guseff tycker också att det sitter bra med sjöfartssäkerhetsseminarium.

- Det är ju alltid bra att få nätverka med andra aktörer inom branschen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland