Hoppa till huvudinnehåll

Trafiklärare om förslaget om hastighetsbegränsade bilar istället för mopedbilar: "Vad kommer att garantera att bilen går endast 60?"

En hastighetsmätare i en mopedbil som visar 62 kilometer i timmen.
En hastighetsmätare i en mopedbil som visar 62 kilometer i timmen. Bild: Lehtikuva/ Aleksi Tuomola Mopedbil,trafik,vägtrafik,bilar

Under onsdagen presenterade Trafiksäkerhetsverket Trafi och Kommunikationsministeriet sina planer för att låta 15-åringar köra hastighetsbegränsade bilar, i stället för mopedbilar.

Trafikläraren Peter Wendell från bilskolan Fagerholm i Helsingfors ser att säkerheten kommer att öka om förändringen går igenom.

– Jag tror nog att säkerheten kommer att bli lite bättre. Personligen tycker jag att mopedbilar är ganska hemska grejer, konstaterar Fagerholm.

Kommunikationsministeriets plan är att trafiksäkerheten ska öka för alla i trafiken om mopedbilarna ersätts med vanliga bilar som har en hastighetsbegränsning.

Enligt Trafis uppskattning kommer olyckorna bland unga chaufförer att minska främst på grund av att de som annars skulle skaffa en moped istället skulle köra bil om det vore möjligt.

Trafi menar att det egentligen inte skulle innebära en större förändring i antalet olyckor bland de som kör mopedbil idag.

Wendell anser att ett bättre byggt fordon skyddar föraren bättre, men han är lite skeptisk till att mopedister skulle övergå till bilar.

– Det är bilen som kommer att göra det säkrare. Jag vet inte hur många mopedister som kommer att övergå till bil eftersom det ändå är en kostnadsfråga.

Smidigare trafik eller en mindre riskfylld hastighet?

Trafiksäkerhetsverket presenterar två olika hastigheter för traktorbilarna, nämligen 40 km/h eller 60 km/h. Eftersom de hastighetsbegränsade bilarna skulle anses vara en form av traktorer kan hastigheten tillåtas vara 60 km/h.

Trafikverket konstaterar i alternativet om 40 km/h att riskerna är mycket lägre, även då man räknar med riskerna som uppstår vid omkörningar av de långsamma fordonen.

Däremot i alternativet om en maximal hastighet på 60 km/h anser trafikverket att trafiksäkerheten rent av sjunker, och därför måste de hastighetsbegränsade bilarna vara utrustade med överlopps säkerhetsutrustning.

Såklart skulle också trafiken löpa smidigare med hastighetsbegränsade bilar som löper fortare.

Kommer det att fordras bara ett teoriprov för att köra 60 km/h blir det nog inte bra

Också Wendell menar att det uppstår stora risker vid omkörningar av långsamma fordon och att det därför skulle vara en positiv utveckling med lite snabbare fordon.

– Folk har väldigt bråttom att ta sig förbi de långsamma fordonen och då har det inte så stor skillnad om det finns gula linjer, vita linjer eller om de är heldragna eller streckade. Man ska förbi mopedbilen när som helst och var som helst så länge det går fort, förklarar Wendell.

Du tror ändå att en 15-åring bra kan köra i 60 km/h i en personbil?

– Om människan kan koncentrera sig på körande och vet vad den gör så jo. Det förutsätter ändå att de får någon utbildning.

Wendell förklarar att endast ett teoriprov som idag fordras för att få ett traktorkort inte är tillräckligt för att en person ska kunna hantera en bil.

Enligt Trafis planer ska man få köra de hastighetsbegränsade bilarna, eller traktorbilarna som de kallar dem, med antingen traktorkort eller mopedbilskort. Mopedbilskortet fordrar körlektioner, medan dagens traktorkort inte gör det.

– Kommer det att fordras bara ett teoriprov för att köra 60 km/h blir det nog inte bra, säger Wendell.

Går det att begränsa bilen så att den i verkligheten endast åker i max 60 eller 40?

Wendell ser ett hot i att de hastighetsbegränsade bilarna i själva verket kommer att åka mycket fortare på vägarna än de tillåts. Också Trafi är medveten om risken i sin rapport.

– Vad är det nu som granskar att bilen sen går bara 60?

Trafiksäkerhetsverket skriver i sin rapport att de begränsare som idag finns i lastbilar är lätta att mixtra i så att de i själva verket inte fungerar. Också övervakningen av att bilarna inte är trimmade är svårt konstateras i samma rapport.

Åtminstone Wendell är övertygad om att bilarna de facto inte skulle hållas begränsade, åtminstone länge.

– Pojkar har alltid tyckt om att använda skruvmejseln, och nu är det bara att koppla fast en dator. Och somliga är skickliga med att gå och se hur saker och ting fungerar, för att sedan kunna ändra på funktionerna.

Wendell oroar sig också för de trimmade bilarna då

– Jag är lite rädd för att de kommer att gå fortare än menat, och speciellt då det erkänns att är svårt att övervaka.

Läs mera:

Alternativ till mopedbilar - ministeriet vill ha personbilar som bara kan köra 60 km/h

Trafik- och näringsministeriet vill att 15-åringar ska få köra personbilar vars högsta hastighet är begränsad till 60 km/h. Personbilarna ska vara ett säkrare alternativ till mopedbilarna.