Hoppa till huvudinnehåll

Litet bussbolag i skärgården tar sikte på Europa

Två kvinnor står vid en buss.
Redo att plocka upp utländska grupper i Helsingfors eller Åbo. Två kvinnor står vid en buss. Bild: Yle/Monica Forssell bussbolag,maria pick

Bussföretaget Launokorpi i Kimito börjar sälja färdiga paketresor åt utländska researrangörer.

Företaget har beviljats ett statligt bidrag på 10 000 euro via innovationsfinansieringsverket Business Finland (tidigare Tekes) och satsar nu en lika stor summa själv på att kartlägga internationella researrangörers intresse för skräddarsydda resor i bland annat skärgården och Åland.

För tillfället har företaget redan 15 olika paket ett erbjuda, allt från endagsutflykter till sexdagars resor.

Från Västra Nyland till Raumo

Till att börja med koncentrerar man sig på Västra Nyland, Åboland, Åbo, Gustavs, Nystad och Raumo, men det är möjligt att bolaget så småningom också tar med Insjöfinland och till och med Lappland.

– Det har redan under flera år stått klart att det behövs en incoming-operatör i regionen och för oss som redan under tiotals år sysslat med att sälja skräddarsydda bussresor åt inhemska turister känns det naturligt att nu att utvidga till utlandet, förklarar familjeföretagets försäljningsansvariga Kaisa Launokorpi.

Solnedgång i skärgården på vintern.
Inte alls omöjligt att sälja resor i skärgården också vintertid, tror Kaisa Launokorpi. Solnedgång i skärgården på vintern. Skärgård,solnedgång

Incoming-operatör är ett uttryck som används inom resebranschen och avser företag som knyter ihop olika resetjänster till helheter som sedan säljs åt utländska researrangörer.

Enligt Launokorpi finns det inga andra incoming-operatörer i Åboland och inte heller i Saloregionen.

Kan ha sysselsättande effekt

Under ett drygt år hade Launokorpi två bussar i trafik mellan Åbo och Kimito. I samband med Närings-, miljö-, och trafikcentralens senaste konkurrensutsättning förlorade Launokorpi ändå anbudstävlingen och tre personer förlorade jobbet.

Nu hoppas man att det nya konceptet ska ha en sysselsättande effekt, inte bara inom det egna företaget utan också bland alla de lokala företag som kan ingå i paketen man börjar sälja.

Launokorpi har 10 bussar och erbjuder förutom transport vid behov också reseledartjänster som kommer att skötas av Maria Pick.

För tillfället fungerar Pick också som bollplank då det gäller att skapa attraktiva helheter att sälja utomlands.

Gult stenhus utifrån.
Lapp på luckan vid Rosala Handelsbod. Maria Pick fick smak för turismfrågor. Gult stenhus utifrån. Bild: Yle/Monica Forssell butik,dalsbruk

Pick drev tidigare Rosala handelsbod, hon har jobbat med turismfrågor vid Kimitoöns utvecklingsavdelning och även samarbetat med många turismföretagare i regionen.

Pick förklarar att utländska researrangörer vanligtvis själva plockar ihop helheter som de vill erbjuda sina kunder. Men till exempel i skärgården kan det innebära att researrangören behöver hålla kontakt med tiotals små företagare, förstå sig på invecklade färje- och förbindelsebåtstidtabeller och så vidare.

– Incoming-opratören sköter allt det här, säger Pick.

Att det finns outnyttjad potential i skärgården tror duon Launokorpi – Pick stenhårt på.

– Jag tror att skärgården kommer att bli vårt nya Lappland och inte bara sommartid. Skärgården har många olika ansikten. Också på hösten och vintern är det exotiskt att besöka skärgården, säger Launokorpi.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland