Hoppa till huvudinnehåll

Att gå på restaurang kan vara livsfarligt för allergiker: "Okunnigheten är obegriplig"

Matportion
Potentiell livsfara eller bara en god portion mat? Arkivbild. Matportion Bild: Yle/ Hanna Othman Mat,juhla helmi

Enligt Yles undersökning upplever hundratals personer att deras specialdieter inte tas på allvar då de går på restaurang. Det här trots att en allergiserande råvara i maten i värsta fall kan leda till döden.

Många av dem som svarade på enkäten har fått fel portion då de gått på restaurang.

Servitören hämtade wienerschnitzeln till bordet. Utanpå den låg anjovisen som jag bett dem ta bort. När jag påpekade saken plockade servitören bort fisken från portionen och gick i väg.

Jag bad personen komma tillbaka och förklarade att redan fiskens spad eller lukt kan döda. Servitören bara sniffade på köttbiten och sa "Det luktar inte - den här kan du äta".

En person som följer en diet på grund av etisk övertygelse får åtminstone inga fysiska men på grund av fel portion.

För en person med allvarlig allergi är situationen värre. Ungefär fem procent av finländska vuxna lider av någon matallergi.

Studerandelunchen skulle inte innehålla selleri, men det fanns ändå selleribitar i maten. Jag måste åka till akuten på grund av anafylaktisk chock.

Till exempel vete, ägg, mjölk, fisk, skaldjur, selleri, bovete, kiwi, sesamfrön och en del nötter kan orsaka en anafylaktisk chock.

Som värst kan en anafylaktisk chock vara livsfarlig eftersom den kan orsaka hjärtstillestånd eller kvävning om halsen sväller fast.

– På restauranger borde man bättre förstå hur viktigt det är att vara noggrann då man gör mat åt någon med svåra allergier. Fel sorts mat kan vara livsfarlig för svårt allergiska personer, säger Kaisa Toikko, specialist vid Allergi- hud- och astmaförbundet.

Borde inte vara så här

Veli-Matti Aittoniemi som är biträdande vd vid Turism- och restaurangbranschens intresseorganisation MaRa förundrar sig över resultatet.

- Sådant slarv skulle inte få förekomma. Kanske det beror på likgiltighet, funderar Aittoniemi.

Han har inte hört om att MaRa skulle ha fått feedback om några allvarliga situationer där allergiska personer skulle ha fått fel sorts mat.

En gång hade jag en räka på min vegetariska pizza. Jag fick en kommentar om att inget kan hända på grund av något så litet. Men om jag hade ätit den så skulle slutresultatet ha varit en resa till sjukhuset.

Livsmedelssäkerheten på restaurangerna utvärderas som en del av Oiva-systemet. Enligt Aittoniemi har restaurangpersonal nog fått både utbildning och anvisningar från myndighetshåll.

Dessutom ska alla restauranger utarbeta en plan för hur de själva kontrollerar sin verksamhet.

- Det krävs ju också att kökspersonalen ska ha hygienpass, och alla i personalen får nog någon sorts introduktion innan de påbörjar arbetet. Det är svårt att förstå hur restaurangpersonal kan vara så okunnig.

en massa olika chokladplattor med olika innehåll
Choklad kan innehålla både mjölk och rester av nötter. Båda två är vanliga allergener. en massa olika chokladplattor med olika innehåll Bild: Yle/Jasmine Nedergård choklad,nötter,socker,torghandel,sötsaker,godsaker

Det juridiska ansvaret för misstag med maten vilar på restaurangen. Det lönar sig ändå för den allergiska att själv vara försiktig.

- Till exempel den som är allergisk mot mjölk måste poängtera att det är mjölken, inte laktos, som är problemet. Man måste vara noggrann och lite sträng för att kunna försäkra sig om att allt är i skick.

Kocken måste förstås också vara noggrann.

- Det kan vara så att en restaurang kontinuerligt beställer in en viss vara som inte innehåller allergener. Det kan ändå gå så att produkten tar slut hos leverantören som sedan levererar någon annan produkt istället. Det gäller för kocken att alltid läsa på burken för att kolla om innehållet är det man tror att det är, säger Aittoniemi.

Kunskapsbrist

Många av dem som svarade på Yles enkät berättade att restaurangpersonal ofta tror att laktosfri och mjölkfri mat är samma sak.

Också begreppena glutenfri och laktosfri blandas ihop.

Kokki viimeistelee annosta lk kädet
Arkivbild. Kokki viimeistelee annosta lk kädet Bild: Jaani Lampinen / YLE kock,restaurang,yrken

Många som svarat anser att kökspersonalens utbildning inte är tillräckligt bra. Marja Hemmi från restaurangskolan Perho säger att så inte är fallet.

- Vi börjar tala om specialdieter redan på de första lektionerna. Många av våra studerande äter själva enligt specialdieter.

Ofta hämtar servitören smör och när jag frågar om det är växtfett eller smör så vet servitören inte. Sedan kommer de och ber om ursäkt och tar bort smöret. Det finns mjölk också i smör ...

Många som äter enligt specialdieter anser att servitörerna inte vet tillräckligt om vad maten innehåller. Vissa personer har dessutom fått fel sorts mat till och med på sjukhus.

Kontamination kan vara livsfarligt

Fast maten i sig inte innehåller allergener kan sådana hamna i portionen via kontamination.

Det betyder att allergener hamnar i maten via luften eller beröring.

Till exempel kan glutenfri mat kontamineras om den tillreds i utrymmen där vanligt mjöldamm svävar i luften eller ligger på bordsytorna.

En celiakiker kan därför inte äta glutenfria bakverk som förvarats i samma vitrin som bakverk gjorda på vetemjöl och en person med svår äggallergi har inget vid det stående bordet att göra.

På en pastarestaurang påstod servitören att portionen gick att få utan ägg. Jag var misstänksam men bestämde mig för att beställa den efter att ha dubbelkollat saken med servitören flera gånger.

Maten smakade bra, men efter en halv timme fick jag en mycket stark allergisk reaktion och hamnade på sjukhus.

Jag ringde till restaurangen och berättade om saken, men de var inte alls intresserade och bad inte ens om ursäkt. Det klarnade ändå att de kokar pastan med ägg och pastan utan ägg i samma kastrull.

Många av dem som svarade på enkäten berättade att de hellre äter hemma än på restaurang, eftersom de är rädda för att få en allergisk reaktion och dö.

Bår inuti ambulansen.
I värsta fall kan det bli läge för att kalla på ambulans om maten innehåller fel saker. Bår inuti ambulansen. Bild: Yle/Fia Doepel bår

Vissa påpekade också att trenddieter kan skapa förvirring.

Restaurangpersonalen kanske inte tar ens allergi på allvar om de inte inser hur viktigt det faktiskt är att undvika allergenerna.

- Förstås får kunden alltid beställa det den vill ha, men det är skillnad på hur noggrann tillaggningsprocessen måste vara, säger Kaisa Toikko från Allergi- hud- och astmaförbundet.

Vart tredje restaurangbesök måste jag överväga om servitören förstod vad jag menade, om kocken gör sitt och om jag riskerar mitt liv på det här matstället. Andra bestiger Mount Everest, jag går på lunch.

Enligt en tre år gammal Eu-förordning måste information om allergener finnas tydligt utmärkt på produkter.

I praktiken fungerar det ändå inte. Allergi- hud- och astmaförbundet får regelbundet in klagomål om produkter med dåligt utmärkta allergener.

- Ett M kan till exempel användas både för produkter som är mjölkfria och produkter som innehåller mjölk, säger Tokko.

Enligt Veli-Matti Aittoniemi från MaRa borde Eu klargöra direktiven ytterligare och utveckla ett klart och tydligt system för hur produkterna ska kodas.

Texten baserar sig på artikeln Allergikot syyttävät ravintoloita lukuisista virheistä ja hengenvaarallisista annoksista: "Perusasioista ei ole mitään käsitystä" av Juulia Tillaeus.

Läs också