Hoppa till huvudinnehåll

Ludwig Sandbacka är speldesignern som älskar att berätta historier

En man iklädd ett svart linne. Han har mustasch och kisar mot kameran. Han står i ett kök.
Ludwig Sandbacka har alltid tecknat och nu jobbar han både som illustratör och speldesigner. En man iklädd ett svart linne. Han har mustasch och kisar mot kameran. Han står i ett kök. Bild: Privat man,Ludwig sandbacka

Visste du att ditt favoritspel kanske fått sin början under ett så kallat game jam? Det berättar speldesignern Ludwig Sandbacka som också har ett eget spel på gång.

Ludwig jobbar i en bransch med goda framtidsutsikter, nämligen spelindustrin. Han har utbildat sig till både illustratör och speldesigner.

Men att han skulle bli speldesigner var inget som var självklart från början. Han har alltid varit bra på att teckna och därför utbildade han sig till illustratör i England, men statiska bilder kändes ändå inte riktigt tillräckligt.

- Jag kände att jag inte var färdigt utbildad, att jag inte var redo att ge mig ut i arbetslivet, så jag sökte in till olika magisterprogram, berättar han.

Flera olika alternativ

Efter att ha sökt in till en serietidningslinje, en linje för visuell kommunikation och en för speldesign kom han in på en utbildning i speldesign vid Kungliga danska konstakademien.

- Spel har länge varit en passion för mig. Jag har alltid spelat och också skapat egna spel som brädspel och kortspel, säger Ludwig.

En tecknad bild av en grotta med vatten i. Bredvid vattnet, på några stenar, sitter två kvinnor som är ritade i blyerts.
Ludwig älskar att teckna, och att spela. En bra kombination för att bli speldesigner. Här ser du hur ett konstverk ser ut under arbete. En tecknad bild av en grotta med vatten i. Bredvid vattnet, på några stenar, sitter två kvinnor som är ritade i blyerts. Bild: Ludwig Sandbacka Dataspelet,Ludwig sandbacka

Så länge han kan minnas har han alltid under spelets gång funderat på hur spelet skulle kunna bli roligare eller bättre för honom själv. Därför var speldesign ändå inte något helt nytt för Ludwig.

Jobbar inom indiebranschen

Som speldesigner kan du jobba för ett bolag eller så är du frilansare.

Det finns stora studior som gärna tar in speldesigner, men även mindre spelstudior som exempelvis filmstudior anlitar när de vill koppla ett spel till en film.

- Inom indiebranschen, dit jag räknar mig själv, så är man nog egenföretagare. Ingen har någon input på vad man gör, säger Ludwig.

För att försörja sitt spelskapande kan man söka ekonomiskt stöd eller jobba deltid med något annat vid sidan om.

Vill skapa egna historier

Det finns alltså olika vägar att gå inom spelindustrin – den mer kommersiella och den mer konstnärliga.

Ludwig dras till indiespelen eftersom han vill skapa sina egna historier och spel.

- Jag känner att det är roligt att skapa spel, men inte så roligt att jag vill spendera mitt liv med att skapa andras tankar och idéer helt och hållet.

Ludwigs tips till den som vill bli speldesigner

  • Ludwigs tips låter väldigt enkelt: Börja göra spel. Han förklarar närmare:
  • - Det är klart att du kan söka in till en utbildning, det gjorde jag. Jag tycker om att studera och det var väldigt givande, men många speldesigner har inte studerat utan bara börjat göra spel och provat sig fram.

  • Ludwig berättar att det finns massor med information på nätet och instruktionsvideor på Youtube.
  • - Lär dig programmera, eller lär dig teckna. Har du en talang för något så kan den förmodligen appliceras på spel.

  • Börja sedan med ett litet spel, om det så bara är ett kortspel eller ett brädspel.
  • - Ta en helg och gör det, och så är du speldesigner, säger Ludwig.

Många tänker säkert på mobilspel och konsolspel när vi pratar speldesign, men en speldesigner kan också göra kortspel och brädspel. För Ludwigs del är det ändå konsol- och dataspel som ligger närmast hjärtat.

- Jag tycker om att ha spelaren att vara interaktiv med en historia jag skapat, säger han.

På ett game jam växer spelen fram

Hur länge det tar att göra ett spel varierar. Ett ställe där det går undan är på ett game jam.

- Det är ett evenemang, oftast en helg, där massor av speldesigner och andra spelintresserade kommer samman och gör spel under 48 timmar.

De spelen kan sedan tas vidare och omarbetas till större spel. Många spel kan ha sin bakgrund i ett sådant här game jam.

Spel inte längre något avkopplande

Sedan Ludwig började jobba med spel har synen på dem förändrats.

- Det har gått från att vara ett fritidsintresse där man kan koppla av, till att vara något jag analyserar. Lite av magin har försvunnit.

Men det är inte så jobbigt som det låter. Annat har kommit till istället.

Nu vet Ludwig hur spel kan utvecklas och användas - till exempel för att lära ut saker i skolor eller för att hjälpa personer med ett beroende.

- Man kan använda spel till många olika saker, så världen öppnades upp lite för mig när jag började mina studier. Men man måste väl betala för den kunskapen med njutningen.

Etik en stor fråga inom spelindustrin

Det finns många spel man lätt blir beroende av, så vi undrar hur mycket det funderas på etik när nya spel tas fram? Ludwig säger att det beror på vilket sorts företag man jobbar för eller hurdana spel man gör.

- När det gäller mobilspel så jobbar man med att tjäna pengar med mikrotransaktioner. Då förlitar man sig lite på folks beroende.

En tecknad bild av två män som sitter på ett tak och blickar ut över en åker. Den ena håller i ett gevär och den andra har på sig en gasmask.
Ibland kan det vara lite knepigt att göra underhållning av våld. Just den här bilden kommer ändå inte från ett spel, utan är ett konstverk som heter "Tea and the apocalypse" En tecknad bild av två män som sitter på ett tak och blickar ut över en åker. Den ena håller i ett gevär och den andra har på sig en gasmask. Bild: Ludwig Sandbacka Dataspelet,Ludwig sandbacka

Spelutvecklarna vill ändå inte att folk ska vara beroende och sitta och spela hela tiden, men de funderar ut sätt som gör att man vill spela fem minuter till, och så vidare.

- Men rent generellt i spelbranschen försöker vi vara jättenoga med etik. Det är svårt ibland, till exempel då man försöker göra njutning av våld.

Ludwig säger att etikdiskussionerna ofta är grundliga.

- Vi diskuterar och frågar oss "Är det här etiskt? Hjälper det oss? har vi rätt kvinnosyn? Har vi rätt manssyn? Fyller vi könsrollerna?" Spelindustrin har inte alltid gjort det men nu går diskussionen alltid dit.

Framtiden är ljus - gått om filmindustrin

Hur ser då framtiden ut för en speldesigner? Bra, om vi ska tro Ludwig.

- För två år sedan gick spelindustrin om filmindustrin i pengaomsättning. Så det finns mycket pengar i det, och ett stort intresse som bara växer, säger han.

Jobbar på ett spel med en historia

Ludwig gjorde ett spel som en del av sin magisteravhandling om historieberättande i spel.

- Det bevisade mina teorier men det var inte ett särskilt roligt spel, så nu försöker jag ta det vidare och göra det roligt också.

En tecknad bild av ett hus i genomskärning. Huset är inne i ett stort stenblock och består av tre våningar, med fem olika rum. I mitten står en man och på taket finns tre antenner.
Så här ser en del av Ludwigs spel "Perdition" ut, som han gjorde för sitt magisterarbete. En tecknad bild av ett hus i genomskärning. Huset är inne i ett stort stenblock och består av tre våningar, med fem olika rum. I mitten står en man och på taket finns tre antenner. Bild: Ludwig Sandbacka Dataspelet,Ludwig sandbacka

Skulle Ludwig få jobba heltid med spelet skulle det kanske bli klart till hösten, men eftersom han också måste tjäna pengar är han tvungen att ta illustratörsjobb och annat vid sidan om. Men han jobbar på spelet när han får tid över.

  • Finländarna tycker att Yle har lyckats mycket bra

    Det visar Så är värdefullt är Yle för finländarna.

    Finländarna anser att Yle har lyckats mycket bra i sitt public service-uppdrag, visar undersökningen Så värdefullt är Yle för finländarna. Undersökningen visar också att Yle fortfarande är en av de samhälleliga aktörerna som finländarna litar mest på.

  • Ångest trendar i Helsingfors

    Kulturprojekt försöker förklara rädslans anatomi.

    En utställning och en föreställning i Helsingfors försöker förklara rädslans anatomi. Varför är vi rädda? Vad händer med oss när vi är rädda? Hur kan vi bekämpa rädslan?

  • "Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel är illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

    Digitaliseringen är nödvändig i skolan, säger Gun Oker-Blom.

    Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Hon är väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men samtidigt är den en nödvändig del i skolan. Forskning vid Helsingfors universitet visar att digitaliseringen och fenomenbaserad undervisning har en negativ effekt på inlärningen.

Nyligen publicerat - X3M