Hoppa till huvudinnehåll

En guide för startup-företagare: Så här tar du över USA

Tretton företagare presenterade sina produkter på kurs i New York
Pitchning är svårt för nya företagare. Här på nordiska innovationshuset i New York Tretton företagare presenterade sina produkter på kurs i New York Bild: Bengt Östling/Yle Finpro,Nordic Innovation,Pitch

Tretton finländska företags framtid står på spel. De fick chansen att pröva sina vingar i USA, på en marknad som betecknas både som svår och lätt. Stor är den åtminstone.

- Den som kan lösa kundernas problem får sälja sina produkter.

Det är Val Kratzmans råd till de tretton företagens representanter som har besökt New York inom ramen för programmet ”Grow to USA”.

Val Kratzman har lett Finproi New York i över 20 år
Val Kratzman leder Finpro i New York. De nya företagarna är ofta yngre och bättre utbildade Val Kratzman har lett Finproi New York i över 20 år Bild: Bengt Östling/Yle handel,export,startup company,Val Kratzman

Marknadsföringen viktigare än ingenjörskunnande

Det Val Kratzman vill säga är att finländska företag fokuserar för mycket på teknologi och ingenjörskunnande. I USA vinner inte den bästa produkten utan den bäst marknadsförda produkten.

President Trumps slogan om ”Amerika först” avfärdar Kratzman som politisk retorik.

- Om du har ett företag som kan lösa kundens problem tror jag inte företagets nationalitet är avgörande. Amerikaner köper inte produkter eller teknologi. De köper värde, nytta, och en lösning på aktuella problem.

Ett företag som kan ge en lösning får uppmärksamhet, säger Val Kratzman.

Pitchingen bland det svåraste

Kratzman hör till dem som har handlett de tretton finländska företagens representanter i New York.

De är ofta ägare, grundare och direktörer, trots sin ofta unga ålder.

På programmet finns träffar med amerikanska experter och finländska företagare som det går bra för i USA.

Amerikaner köper inte produkter eller teknologi. De köper värde, nytta, och en lösning på aktuella problem

Det nordiska innovationskontoret i New York var värd för en av kvällarna. Där fick deltagarna hålla sina korta pitchningar.

Det är svårt för de flesta att sälja sin vara eller idé på två minuter. På engelska dessutom.

Startup-generationen

Mycket har förändrats i Finland. Uppmärksamheten kring startup-företag och Slush till exempel.

Kratzman har mött många företagare under drygt tjugo år som direktör för Finpro i New York.

Han nämner byggandet av Aalto-universitetet och de nya generationerna av unga, välutbildade företagsledare och ägare.
Många har dessutom en internationell bakgrund eller åtminstone ett år som utbyteselev i USA i bagaget. All internationell erfarenhet underlättar.

Milla Nevanlinna partner och direktör på Fingertip-bolaget.
Milla Nevanlinna från Fingertip säljer teknologi för socialt beslutsfattande i New York Milla Nevanlinna partner och direktör på Fingertip-bolaget. Bild: Bengt Östling/Yle marknadsföring,Social decision making,Fingertip

Socialt beslutsfattande på amerikansk plattform

Milla Nevanlinna hör till de erfarna USA-besökarna. Nu är hon med som partner och direktör i Fingertip, ett nytt finländskt bolag som representerar ”Social decision making”.

I USA finns de stora pengarna― Milla Nevanlinna

Fingertip är en unik finsk innovation som siktar på marknaden i USA och egentligen är planerad för den. Enligt marknadsföringsmaterialet kan man hjälpa organisationerna att fatta bättre beslut.

Verktygen ser ut som en kombination av chat, kalender och budgetuppföljning. Med dem förbereder, genomför och följer man upp beslut.

Slutmålet enligt Milla Nevanlinna är att användaren lär sig hur man med sunt förnuft och artificiell intelligens undviker dåliga resultat.

Global marknad lockar

- Visst är det en enorm marknad. I USA finns de stora pengarna. Här finns också de globala aktörerna, som öppnar möjligheter till helt nya kundkontakter, säger Milla Nevanlinna.

Men arbetsfältet är också stort och oenhetligt. Det är västkust och östkust och däremellan, med olika beslutskultur och bakgrund.

Veckan i USA har fått Milla Nevanlinna att reflektera över hur litet och homogent Finland ändå är.

Juha Keski-Nisula har grundat bolaget XMLdation som nu försöker etablera sgi i USA
Juha Keski-Nisula från XMLdation leder lönsamt försök sälja bankteknologi i USA. Juha Keski-Nisula har grundat bolaget XMLdation som nu försöker etablera sgi i USA Bild: Bengt Östling/Yle Single Euro Payments Area,reklam (marknadsföring),XML,XMLdation

Amerikanska banker kan bli goda kunder

Juha Keski-Nisula räknar ut att cirka 400 banker kunde vara intresserade av nya betalningslösningar från hans företag XMLdation. Det kunde ge en omsättning på 50 miljoner euro.

Produkten är redan framtagen, så det är bara marknadsföringskostnaderna som minskar vinsten.

Företaget har sedan tidigare försäljning i Europa, och foten inne i Kanada.

Införandet av Europas gemensamma betalningsområde SEPA krävde ny teknologi, som kan användas också på annat håll.

Sju års försprång lönar sig

USA är svårarbetat, landet som fortfarande föredrar checker som betalningsmedel.

Keski-Nisula talar om ett europeiskt försprång på sju år. Nu vill han gärna visa bankerna i USA hur de sparar tid och pengar på nya teknologiska lösningar.

- Det lönar sig absolut, säger Juha Keski-Nisula om sitt företags framtida utsikter. Men också kunderna gynnas.

Veijo Komulainen är businessexpert på Finlands konsulat i New York
Veijo Komulainen, businessexpert på Finlands generalkonsulat i New York, känner till cirka 400 finländska företag i USA. Det ryms fler. Veijo Komulainen är businessexpert på Finlands konsulat i New York Bild: Bengt Östling/Yle New York (staden),marknadsföring,företag,Business,startup company,Veijo Komulainen

God chans lyckas i USA

Den finländska gruppens handledare på Finlands konsulat i New York är Veijo Komulainen. Han tror att de flesta nya företagen har en chans att klara sig.

- De har redan en omsättning i Finland och en färdig produkt. Deras representanter är välförberedda, gruppen har redan samlats flera gånger i Finland. Det reducerar riskerna.

Tänk efter vilket mervärde du kan ge. På vilket sätt är du annorlunda än de andra?― Veijo Komulainen

Det finns stora skillnader mellan USA och Finland, fast vi är ganska lika, påpekar Komulainen. Europa är 28 länder – och ännu fler språk - med samma lagstiftning.

USA är bara ett land med ett språk, men skild lagstiftning i de olika delstaterna. Den erfarenheten börjar gå upp också för kursdeltagarna från Finland.

Var finna kunderna, vad vill de ha?

Veijo Komulainen betonar behovet att tala med kunderna.

- Man bör vara väldigt fokuserad för att nå framgång här i USA. Man måste göra sig bekant med kunderna och deras behov. Tänk efter vilket mervärde du kan ge. På vilket sätt är du annorlunda än de andra? förtecknar Veijo Komulainen sina goda råd.

Representanterna från företaget Pole vet numera att det finns ett fåtal områden i USA där kundkretsen är tillräckligt rik för att köpa de finländska terrängcyklarna.

Amerikanerna är ett bilåkande folk, men det avskräcker inte cykelföretaget från Jyväskylä.

Nya företag måste räkna med förändring

Val Kratzman späder på med ytterligare ett råd. Det företag som etablerar sig i USA har bestämt sig för förändring.

Det du startar med är kanske inte slutprodukten. Men det ger dig möjlighet utvecklas till nästa nivå― Val Kratzman

Företagen som är med på resan från Finland söker både kunder, samarbetspartners och ibland finansiärer. Men det får inte enbart handla om att öka exporten.

- Man måste diskutera strategin för att få företaget att växa. Det går inte att bara kopiera vad man har gjort i Finland.

Produkten kanske aldrig säljer i USA, men företaget kan utvecklas till något helt annat, som kommer med nya produkter i stället.

Det är just Kratzmans råd till nya startup-företag.

- Det du startar med är kanske inte slutprodukten. Men det ger dig möjlighet utvecklas till nästa nivå.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes