Hoppa till huvudinnehåll

Mika Rahkonen ny strategichef för Yle

Kuvassa Mika Rahkonen
Kuvassa Mika Rahkonen Bild: Yle Yle

Mika Rahkonen är vald till ny strategichef för Yle. Han börjar sitt arbete på HR-, kommunikations- och strategifunktioner den 1 mars 2018.

Mika Rahkonen har ett gediget kunnande inom strategiskt arbete och utveckling samt av olika plattformar inom journalistiken. För tillfället jobbar han som utvecklingschef på den finskspråkiga nyhets- och aktualitetsverksamheten. Han har bland annat dragit igång Yles Nyhetskollen och Yle Kioski.

“Rahkonen har en utmärkt kännedom om omvärlden och har goda internationella kontakter, han är bland annat medlem av EBU:s digitala kommitté. Som person är Rahkonen kreativ och inspirerande. Jag tror att vi under Mikas ledning ytterligare kan utveckla arbetssätt inom strategin som är både förutseende och reagerar ännu snabbare på förändringar”, säger Yles HR-, kommunikations- och strategidirektör Gunilla Ohls.

“Bättre tjänster för publiken är det absolut viktigaste, också i strategiarbetet. Målen ska vara tydliga och slagkraftiga. Om målen är sådana att folk inte kommer ihåg dem så gör man ingenting med dem. Att tänka strategiskt innebär en ständig strävan efter att förenkla. I mitt nya jobb vill jag först bekanta mig närmare med de andra enheterna”, säger Mika Rahkonen.

I sitt nya arbete ansvarar Rahkonen och hans team för bolagets strategiska planeringsmodell samt för dess utveckling och implementering. I arbetet ingår också omvärldsanalys och utvecklandet av ledning via information. Arbetet kräver utmärkt förmåga att fungera i nätverk och samarbeta tätt med Yles enheter. Det förutsätter också ett brett kontaktnät både här hemma och utomlands.

Strategichefen rapporterar till Gunilla Ohls, som är direktör för Yles HR-, kommunikations- och strategi.

Bolaget