Hoppa till huvudinnehåll

Ingåförälder vill ha tryggare skolskjuts: "Det viktigaste man har åker med bussen"

En buss som har skadats i en krock.
En buss körde in i en lastbil i Stortötar i Lojo på tisdagen. Olyckan har aktualiserat diskussionen om säkerheten i bussarna. En buss som har skadats i en krock. Bild: Privat Buss,trafikolycka,krock,bussolycka i Ingå

Föräldrar i Ingå har länge oroat sig över den bristande säkerheten på bussarna mellan Ingå och Virkby. På tisdagen (30.1) körde en buss med 36 elever in i en lastbil i Stortötar i Lojo.

Jannica Pikkarainen är en av de föräldrar som har kämpat för en bättre säkerhet på skolresorna.

Hennes dotter går i Källhagens skola i Virkby. Hon åker med den buss som går till Ingå centrum.

- Det viktigaste man har i hela livet åker med de här bussarna. Varje gång jag har möjlighet att hämta flickan från skolan har jag åkt efter henne till Virkby. Jag vill inte att hon åker med bussen, säger Pikkarainen.

- Det är som gjort för en storolycka då det saknas bälten och på de där vägarna då det sparas in på vägunderhåll, fyller hon i.

Två händer håller i ett bilbälte över en väg.
Dåliga vägar och brist på säkerhetsbälten är en dålig kombination, säger Jannica Pikkarainen. Två händer håller i ett bilbälte över en väg. Bild: Mostphotos / Laborant trafiksäkerhet,trafik,Säkerhetsbälte,bilbälte

Pikkarainens dotter och familjebekanta har berättat om hur bussarna är såpass fullsatta att alla inte får en sittplats.

- Det står elever i bussgångarna. De far som en katapult om det händer något. Dessutom har alla bussarna inte bälte, säger Pikkarainen.

Osäkra bussar i många år

Yle Västnyland har på den senaste tiden rapporterat om två bussolyckor där Virkbyelever har varit inblandade.

- Det här har ju pågått i många många år och många föräldrar har provat att göra något, men de stannar alltid vid samma vägg. Det har det även gjort för mig. Jag har kämpat hela hösten med det här bekymret, säger Pikkarainen.

Buss krockade med lastbil i Stortötar i Lojo.
Olycksbussen fick omfattande skador. Busschauffören var den enda som skadades mera allvarligt och också han har fått komma hem från sjukhuset redan. Buss krockade med lastbil i Stortötar i Lojo. Bild: privat Västnyland,trafikolycka,Buss,Ingå,Lojo,bussolycka

På Ingå kommun ser man allvarligt på olyckan. Man har redan börjat diskutera åtgärder, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström (SFP).

Krävs det en olycka för att man ska börja göra något? Jag har förstått att det här har varit ett problem i många år?

- Det har det varit i många år och jag är väldigt ledsen över den här olyckan. Det här måste öppna ögonen hos alla parter så att trafiksäkerheten på den här sträckan kan öka, säger han.

Henrik Wickström.
SFP-politikern Henrik Wickström beklagar problemen som förekommer med bussarna. Henrik Wickström. Bild: Yle/Marica Hildén henrik wickström sfp ingå

Bussarna som kör skolelever hör till linjetrafiken, vilket betyder att de inte är specifika skolskjutsbussar.

- Om i princip 99,9 procent av dem som åker med bussarna är skolelever, hur kan det då vara skrivet som linjetrafik, undrar föräldern Pikkarainen.

- När den här olyckan hände i går så blir man förbannad på systemet, hur får det vara såhär?

Hastighetsbegränsningen på vägen där bussen kör ligger även på 80 kilometer i timmen.

Skulle det ha varit andra krav om det hade varit skolbussar och inte linjetrafik?

- De arrangeras på ett annat sätt. Men vi ska utgå ifrån att de här bussarna ska vara så säkra att man åka med dem så att vi kan undvika olyckor. Barnen ska kunna ta sig tryggt från och till skolan, säger Wickström.

Andra regler för linjetrafiken

Wickström har talat med Trafi om saken och säger att de bussar som nu kör på sträckan får överskrida sin maximikapacitet med 30 procent. Det betyder att det får stå människor i gången i bussen.

Regeln gäller dock bara vid tillfälliga fall.

- Det har dock överskridits ganska kontinuerligt, säger Wickström.

Då borde busschauffören stänga dörren och plocka bort alla extra elever och säga att det är fullt och att de ska ta följande buss― Jannica Pikkarainen - förälder

I dagsläge går det från måndag till fredag tre turer från Virkby till Ingå centrum.

En av dem är en så kallad Pikabuss, som är en buss som kör en kortare rutt.

På fredag går det endast två bussar.

- En del barn måste åka med den första bussen som går till Ingå centrum eftersom de sedan ska fortsätta med annat fordon till annat ställe i Ingå så de kommer hem, säger Wickström.

Ryms alla barn i bussarna?

Pikkarainen skulle vilja veta hur många elever som varje dag åker på rutten och hur många barn som ska rymmas med på bussen.

Pikkarainen menar att det ofta är den så kallade Pikabussen som går till Ingå centrum som är mest fullsatt.

- Det är klart att alla barn vill åka med den för att vara snabbast hemma. Så alla prövar att klämma sig in i den. Då borde busschauffören stänga dörren och plocka bort alla extra elever och säga att det är fullt och att de ska ta följande buss.

Wickström säger att man ska utreda vad som är orsaken till att bussarna är så fullsatta.

- Jag hoppas att man nu granskar det nuvarande läget och vilka de exakta orsakerna är.

Människor i en buss.
Att stå i bussen ska vara ett undantag, inte en regel säger både Wickström och Pikkarainen. Människor i en buss. Bild: Mostphotos / Anders Grönlund trafiksäkerhet,trafik,kollektivtrafik,Buss,trängsel

Pikkarainen vill att kommunen ska börja kräva att bussbolaget skärper sina regler.

- Det är ändå kommunen som är ansvarig för Ingås skolbarn då vi inte har en egen skola för klasserna 7-9 utan de ska skickas till en annan kommun, säger hon.

Pikkarainen har försökt kontakta kommunen flera gånger om problemen i busstrafiken. Allt har ändå runnit ut i sanden vid något skede av processen.

Wickström säger att man verkligen ska ta tag i situationen nu, även om tidigare utredningar inte har lett till direkta förändringar.

Bättre vägar

Wickström säger att man nu går vidare genom att prata med bussbolaget och även genom att diskutera med myndigheter.

- På vissa sträckor är vägunderlaget dåligt och vi vill veta hurudan vinterskötseln är där. Vi måste också ta reda på hurdana bussar som kör där, har de säkerhetsbälten och sådant här? Det blir många parter.

En skylt som visar en hastighetsbegränsning samt texten: Här kör vi mjukt
Hastighetsbegränsningen på området är 80 kilometer i timmen. Är det för fort med tanke på vägunderhållet om vintrarna? En skylt som visar en hastighetsbegränsning samt texten: Här kör vi mjukt Bild: Mostphotos trafiksäkerhet,trafik,hastighetsbegränsningar,hastighetsbegränsning

Vad skulle du nu se som en optimal lösning?

- Mera bussar in på linjerna och bussarna borde uppdateras så att det finns säkerhetsbälten i dem. Det är för många elever till det lilla antalet bussar. Det måste köpas mera busstjänster, säger föräldern Pikkarainen.

- Det skulle vara viktigt att vi får stopp på det här snart för det är livsfarligt. Det är ofattbart att det kan pågå såhär, jag skulle förstå om det var en gång nu och då, men det här är vardag i Ingå, tyvärr.

Läs mera:

porträttbild flicka

"Jag blev jättechockad och skrämd" - bussolyckan i Virkby väcker frågor om säkerheten igen

Skola och bussbolag vill nu se över säkerheten vid skoltransporterna. Orsaken är tisdagens (30.1) olycka där en buss med 36 elever ombord krockade med en lastbil i Lojo nära gränsen till Ingå.

Läs också

Västnyland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Västnyland