Hufvudstadsbladet publicerade en annons den 22.1.2015 "Ryssland tema för bokmässan", annonsen som täckte ett helt uppslag skilde sig inte tillräckligt tydligt från det i övrigt redaktionella innehållet.
Enligt anmälaren var texten en smygreklam för Helsingfors Bokmässa. Uppslaget med sina citat, tabeller och bilder ser enligt anmälaren ut som en vanlig redaktionell artikel.
Enligt anmälaren kunde läsaren inte uppfatta skrivelsen som en annons ens med hjälp av layouten, eftersom tidningens visuella uttryck nyligen förnyats. Anmälaren kontaktade inte tidningen.
Vad anser du?
Här kan du bekanta dig med de Journalistiska reglerna.
Se vår video och rösta!
Och vad ansåg Opinionsnämnden för massmedier?
Hufvudstadsbladet publicerade på sitt mittuppslag en advertorial, dvs. en reklam som ser ut som en tidningsartikel, med rubriken "Ryssland tema för bokmässan". Rådet anser att annonsen krävt tydliga markörer om att texten var en annons, trots att annonsörens logotyp fanns i överkanten Här kan du läsa om fallet i sin helhet på ONM:s hemsida.Gjorde Huvfudstadsbladet bort sig eller inte?
CASE HBL - ONM:S BESLUT
Mittuppslaget påminde om tidningens kulturavdelning trots att typsnittet i rubriken och ingressen var annorlunda.
Helheten hade inte särskiljts från det journalistiska innehållet med ordet "reklam" eller "annons".
på mittuppslaget och man i reklamen delvis använde sig av annorlunda typsnitt än i tidningens journalistiska innehåll.
Det var svårt för läsaren att bedöma om texten var en annons eller en artikel.
En läsare påpekade om detta för Hufvudstadsbladets redaktion genast efter publiceringen.
Tidningen publicerade dock läsarens åsikt och sitt eget svar med ursäkt först 28.1.2015.Opinionsnämnden för massmedier anser att Hufvudstadsbladet har brutit mot god journalistisk sed och ger tidningen en anmärkning.